eodem (7 april) die bapti(satus) est p(ro)les Judoci Baerts ex uxor Margaretha ...nomine p(ro)lis Casschatius Suscept(ores) d(omi)n(u)s Jo(ann)es ..et Maria Steyarts
Nog wat aan te vullen
ik probeer deze doopakte uit Evergem, Sint-Christoffel, 1588 correct te lezen.
Zou iemand de volledige akte kunnen transcriberen, met indien mogelijk:
de exacte datum, naam van het kind, namen van de ouders en namen van peter en meter?
Ik vermeld bewust niet wat ik zelf denk te lezen, zodat ik de lezing niet beïnvloed.
Bron: doopakten Evergem 1585–1588, p. 5.
Alvast hartelijk dank voor de hulp.
Xavier
eodem (7 april) die bapti(satus) est p(ro)les Judoci Baerts ex uxor Margaretha ...nomine p(ro)lis Casschatius Suscept(ores) d(omi)n(u)s Jo(ann)es ..et Maria Steyarts
Nog wat aan te vullen
Hartelijk dank Paul! Dit helpt enorm en bevestigt inderdaad dat het om Judocus Baerts en zijn zoon Casschatius/Passchasius gaat, en dus niet om een Vereecken.
Weer een moeilijke akte correct geïdentificeerd. Hartelijk dank voor het aanvullen en ontcijfere
Xavier
Is doopakte niet van 1585?
De eerste letter van het kind lijkt me eerder een "C" ipv een "P" cfr proles
Betreffende Casschatius
Oorsprong: De naam stamt af van het Romeinse geslacht (gens) Cassius. In historische documenten uit de regio (zoals oude doopregisters in Vlaanderen of Nederland) werd de naam soms geschreven met een -ch- klank (Caschatius) om de uitspraak te latiniseren of te versterken.
Hartelijk dank voor uw reactie.
Uw opmerkingen zijn zeer interessant. Ik ga de datum opnieuw controleren, want ik had deze doopakte als 1588 genoteerd.
Ook uw lezing van de eerste letter als een “C” in plaats van een “P”, door vergelijking met de “P” van “proles”, lijkt mij zeker het onderzoeken waard. Casschatius / Caschatius is dus een mogelijkheid.
Voor mijn genealogisch onderzoek is echter vooral één punt belangrijk: kunt u misschien ook lezen wat er precies na de naam van het kind staat, en vooral de volledige namen van de vader en de moeder?
Ik probeer namelijk vast te stellen of deze akte werkelijk betrekking heeft op de familie Vereecken / Van der Eeck, of dat wij hier met een geheel andere familie te maken hebben.
Hartelijk dank voor het meekijken.
Xavier
De eerste letter van het kind is wel vreemd als je het vergelijkt met Catharina of Petrus
Blijft dus nog te onderzoeken met andere akten
Duidelijk een andere familie.
Geen verwijzing naar Vereecken
MVG-Paul
vereecken Xavier
zei op donderdag 10 september 2026 - 15:32