Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Hulp bij tekst uit kerkboek ca. 1650

Beste lezer, zou iemand me kunnen helpen bij de tekst uit de bijlage. Deze tekst bevindt zich in een kerkboek. Ik kom al een eindje:

"No. XXVII Duits getal beneden den Heere ... Jhr Hendrick van Essen (?) ...."

Kan iemand me verder helpen? Bedankt alvast.

Pauline

Reacties (2)

Dennis de Waart zei op vr, 09/05/2025 - 13:19

Hoi Pauline,

Dit lijkt mij een grafboek / begraafinschrijving met de positie van het graf. Ik kan niet alles even goed duiden, maar er staat zo ongeveer:

No.: 27 (grafnummer of volgnummer?) Duits getal: beneden den Heere Goltsius: kelder bij het trapken: Jhr.(? Joncker?) Hendrick van Essen: gewesene canselaar Deses vorstendombs Gelre beleijt met 6 Dubbelde voetsteunen tot 1 (n)en gulden 6 stuijvers, (maakt in totaal) 7 gulden. 

Dit zijn de kosten van de begraving. Ik krijg hier een beetje een Eusebiuskerk Arnhem / St. Stevenskerk Nijmegen / Munsterkerk Roermond - gevoel bij.

Het kan in de toekomst helpen als je wat meer over de bron kunt vermelden als je een vraag stelt op dit forum. Biivoorbeeld: welke plaats? / welke kerk? enz. 

Het is in ieder geval altijd graag voor je gedaan.

Veel plezier met het onderzoek!

pauline zei op vr, 09/05/2025 - 21:44

Beste Dennis,

Ontzettend bedankt voor je reactie. Je gevoel klopte ook nog, de tekst komt uit de kerkboeken van de hervormde Gemeente Arnhem. Dit is de registratie van een zerk in de Eusebiuskerk.

Goed idee, ik zal in het vervolg de bron erbij vermelden.  

Bedankt weer voor je snelle reactie. Ik ben er weer heel blij mee.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.