Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Hulp bij ontcijferen trouwakte van 1631

Beste mensen,

Dit is een trouwakte van Arnold Corneliszn en Maria Jacobs op 5-4-1631.

Hierin staat aangegeven dat er dispensatie is verleend voor gesloten tijd, maar tussen het woord 'dispensatione' staat nog iets, wat ik niet kan ontcijferen.

Er staat iets van 'dimbus reclamatione' is dit iets van protest? en daarachter staat dan 'et tempore clauso' de gesloten tijd.

Is er iemand die dit kan ontcijferen? Ik zou er erg dankbaar voor zijn.

Mvg, Sjanneke

Reacties (5)

Otto Vervaart zei op wo, 08/07/2024 - 13:35

Beste Sjanneke, je bent er al bijna! Ik lees de passage als cum dispensatione / in duabus proclamationibus / et tempore clauso. Als het niet duabus is dan zou het divinibus kunnen zijn, maar dat staat er volgens mij niet, er is wat geknoeid. Met de tempus clausus wordt bedoeld dat men tijdens de Vastentijd eigenlijk geen huwelijken inzegende. De letter p heeft veel weg van de letter x, alleen met een stok de andetre kant op....

Sjanneke den Hollander-van den Hout zei op wo, 08/07/2024 - 13:47

Beste Otto,

Heel hartelijk dank voor het ontcijferen!

Dus het betekent dat er voor het huwelijk dispensatie is verleend wegens gesloten tijd en ook voor de twee voorafgaande proclamaties?

Ik moet alleen nog de reden zien te achterhalen waarom ze persé in de vastentijd wilden/moesten trouwen. Niet dus vanwege bloedverwantschap. 

Dank zover.

Mvg, Sjanneke

René van Weeren zei op wo, 08/07/2024 - 13:49

De eerste vermelding betreft vrijstelling van twee van de drie verplichte voorafgaande huwelijksafkondigingen. Normaliter moest het voorgenomen huwelijk op drie achtereenvolgende zondagen aangekondigd worden; als alle drie de aankondigingen geen bezwaar opleverden, mocht direct daarna getrouwd worden; tussen verloving (lees: ondertrouw) en voltrekking zaten dus doorgaans minimaal 15 dagen, het minimaal aantal dagen waarbinnen drie achtereenvolgende zondagen vallen. Vrijstellingen van een of meer van deze afkondigingen werden wel verleend als het huwelijk met spoed voltrokken diende te worden. Redenen daarvoor konden onder andere zijn: ziekte en eventueel dreigend overlijden van een van de verloofden, het plotseling scheep gaan van zeelieden (deze vrijstelling kwam in bijvoorbeeld Amsterdam relatief vaak voor), of een zeer ver gevorderde zwangerschap van de bruid. In dit geval is vrijstelling verleend van twee van de drie afkondigingen, de reden is niet uitdrukkelijk vermeld, maar kan eventueel verband houden met de Vastentijd, zoals Otto al omschreef.

Sjanneke den Hollander-van den Hout zei op wo, 08/07/2024 - 14:01

Beste René, dank je voor je aanvullende informatie!

Het punt is dat ik alleen pas 2 jaar na hun huwelijk de geboorte van het eerste kind vind. 

Wellicht moet ik even beter in het archief gaan graven.

Heel fijn, bedankt.

Mvg, Sjanneke

René van Weeren zei op wo, 08/07/2024 - 21:52

Dag Sjanneke,

Het is niet altijd zeker dat je de reden kunt achterhalen. Je hebt daarvoor eigenlijk meer informatie nodig uit andere bronnen, maar het is maar de vraag of die er voor die periode zijn / bewaard zijn gebleven. Hou er bijvoorbeeld ook rekening mee dat het eerste kind in de doopregisters niet per se het eerstgeboren kind hoeft te zijn, maar bijvoorbeeld het eerste kind is dat de geboorte heeft overleefd en daarom als eerste uit het huwelijk in de doopregisters terecht is gekomen. Begraafregisters zouden hierin mogelijk uitsluitsel kunnen bieden, maar zijn doorgaans schaars voor deze periode.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.