herebint moet zijn ghe gherekent
Wellicht dat een grotere uitsnede toch helpt, de eerste helft van de tweede regel vermelt mogelijk ook de muntsoort in de eerste regel
beste liefhebbers van oude handschriften, misschien herkent één van jullie de woorden onderstreept met rood (regel 1 en 2). Ik geef hieronder de hele text, de foto geeft alleen het laatste deel van de beide regels:
-------------------
regel 1) X librae grote eyne vlaemsche .....(?)
regel 2) vor xxviii ..... herebi(n)t (?) daer
----------------
Dus, de vlaamsche munt, waarvan hier sprake is (regel 1), heeft dezelfde waarde als 28 .....herebint(regel 2)(??)
Misschien weet iemand van jullie, wat ik niet weet. Bij voorbaar hartelijk dank....
herebint moet zijn ghe gherekent
Wellicht dat een grotere uitsnede toch helpt, de eerste helft van de tweede regel vermelt mogelijk ook de muntsoort in de eerste regel
dag Rene, hartelijk dank voor je oplossing van regel 2. Ik stuur hierbij de hele pagina toe. Ik heb even gekeken: alleen regel 0, komt voor jouw vraag in aanmerking, de regel die boven regel 0 staat en regel 0 heb ik alsvolgt: In den irste Tiden kinders (= de kinderen van diederik) biden / berthone e(nde) schilde ...uton p(ro) xxxviii g(rote) / meer kan ik er niet van maken, misschien dat de betreffende vlaamse munt in regel 0 staat(?) Ik ben benieuwd naar je antwoord. Vrgr fritsv
Beste Frits, zou het om mijten kunnen gaan in de eerste regel? In r. 1 doet het woord me denken aan muttonen... Aan het slot lees ik nog: daer / van sal men geven jaerlix dertiende - [begon ontbreekt op foto´s] daertoe .... hebbe? anno Domini / [negin niet zichtbaar] lx in nativitate Marie
Frits en Otto,
Dank voor de aanvulling. Het betreft inderdaad hetzelfde woord als in lijn 0: Muton. Gezien de omrekenkoers in 2 naar 28 g(u)l(den)s denk ik echter dat het hier gaat om een mouton d'or, ofwel een Lam, zie https://wiki.muntenenpapiergeld.nl/index.php?title=Lam
Dat betekent ook dat de tekst niet eerder gedateerd kan zijn dan 1355, het jaar waarin deze munt werd geïntroduceerd.
fritsvrij
zei op maandag 21 oktober 2024 - 11:39