Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Hulp bij lezen getuigen doop Maria Wilhelmi Petri 19-12-1675

Wat ik lees is  Joannes Arnoldi van den grooten acker? en Gertudis Thomasch?

Reacties (2)

Toon Wagemans zei op zo, 01/26/2020 - 22:08

thanks

Helena zei op zo, 01/26/2020 - 22:20

Plaats van inschrijving:Helmond

Datering: 19-12-1675

Dopeling:  Maria

Vader: Wilhelmus Petri Waghemans

Moeder: Elisabeth

Getuige: Joannes Arnoldi van de Grootenacker  en  Gertrudis Thoma

Folio: 106v

Ik lees:  van den grooten acker)  .  Wat aan einde van de doopinschrijving volgt zijn initialen / een extra naam (?) welke je bij meerdere dopen in die jaren ziet staan.  Soms j.m. of h.h. of m.c.   Maar waar deze letters voor staan?  Zou dat toch ook nog willen uitzoeken gezien ikzelf ook dikwijls hier zoek en gezocht heb voor eigen onderzoek.   J.M. zou ik bijv. nog kunnen lezen als Jezus Maria wat sommigen soms aan begin van een brief of een pagina schreven (en mogelijk nog?).  Of misschien zijn het initialen van de priester?  Of van de vroedvrouw die het kind mee ter wereld hielp? Hildegunda Henrici Brox was bijv. vroedvrouw in Helmond in die tijd.  Soms zie je haar naam, gevolgd door 'obstetrix',  volledig vermeld als getuige bij een doop zo rond die jaren.  Er zullen wel meerdere vroedvrouwen zijn geweest.  (In Helmonds Heem van dec 1985 t/m 1987 moet een serie artikelen staan waarin namenlijst van artsen, apothekers en vroedvrouwen van Helmond.  Niet online in te zien).  Mogelijk weet een ander het juiste antwoord op de vraag waar deze afkortingen naar kunnen verwijzen?

 

 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.