Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

https://www.regionaalarchieftilburg.nl/zoek-in-archieven/?/scans/NL-TbRAT-14/1.4.1.8.12/start/0/limit/10/highlight/10

Hoi allemaal.

 

Kan iemand voor me lezen of dit stukje te maken heeft met de schuurkerk op de Velthoven.

Met vriendelijke groeten Marie-Anne.

 

 

Reacties (4)

René van Weeren zei op wo, 05/15/2024 - 00:53

Dag Marie-Anne,

Het gaat om de overdracht van diverse stukken onroerend goed, maar de 'Catholijcke kerk' wordt daar alleen vermeld als plaatsindicatie bij de overdracht van huizen die tegenover of nabij de betreffende kerk stonden.

Marie anne zei op wo, 05/15/2024 - 01:07

Super bedankt.

Dat is wat ik zocht van wie de grond in de Goirkestraat was voor de kerk er kwam. Super bedankt.

 

Vraag me alleen af hoe de bron wist waar nu precies die plek was toen er nog geen straten waren.

Super Super bedankt.

Met vriendelijke groeten Marie-Anne 

René van Weeren zei op wo, 05/15/2024 - 08:26

Dag Marie-Anne,

De exacte plekken werden beschreven door te omschrijven welke stukken land er omheen lagen. Vaak zie je dan de term: gelegen tussen het erf van .... aan de ene en dat van ... aan de andere kant. Of er werden herkenbare plekken gebruikt, bijvoorbeeld : strekkend voor van de algemene straat tot achter aan de beek. Dergelijke omschrijvingen waren vaak voldoende om de lokale grondbezitters (die de omgeving zelf goed kenden) duidelijk te maken welk stuk bedoeld werd. Bij grootgrondbezitters en bij conflicten kwam het ook in die tijd overigens voor dat een beëdigd landmeter de grenzen namat en in een kaart vastlegde. Gezien de kosten daarvoor gebeurde dat niet voor elke transactie.

Marie-Annne zei op wo, 05/15/2024 - 08:55

Dank je wel voor alle hulp.

Met vriendelijke groeten Marie-Anne 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.