Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

https://archief.amsterdam/indexen/deeds/9d6d21e1-f824-666d-e053-b784100a1840

Goedemorgen, 

Graag zou ik iets willen weten over de inhoud van de akte mbt "Burchgen in de Goetcoop". Gaat het hier om een huis of een persoon? 

in de Goetcoop Burchgen Amsterdam 23-03-1591 Notariële archieven 

Mijn hartelijke dank voor uw interpretatie.

Met vriendelijke  groet, 

Dieuwertje Goedkoop.

Reacties (5)

René van Weeren zei op wo, 06/10/2026 - 11:08

Burchgen inde Goetcoop is in dit geval een van de partijen in een zaak. Burchgen en Pieter Geneghen zijn hierbij niet zelf aanwezig, maar worden vertegenwoordigd door Hector Honijn en Jan Barentszoon, beiden kooplieden te Coesfeld (Duitsland), die mede partij in deze zaak zijn. Het gaat om een zaak die eventueel aangespannen zou worden door schipper Dirck Barentssz of anderen; waar deze zaak over zou gaan wordt niet vermeld hier. Hector en Jan machtigen, mede namens Burchgen en Pieter, procureur Adriaen Dircxssz om namens hen alle rechtshandelingen hierin uit te voeren.

René van Weeren zei op wo, 06/10/2026 - 11:40

Ik vind hierbij een link naar een mutueel testament aan de linkerzijde en een loterij aan de rechterzijde, dat lijkt me geen verband te hebben, of is er een reden waarom je die wel vermoedt?

Dieuwertje Goedkoop zei op wo, 06/10/2026 - 12:50

Deze akte is een testament van Jan Barentsz van dezelfde notaris en even vóór de akte over Burchgjen in de Goetcoop. Daarom dacht ik dit verband zou kunnen houden…

René van Weeren zei op wo, 06/10/2026 - 13:21

Ik snap m... Ik vermoed echter dat dit een andere Jan Barendszoon is, hij wordt bij het testament aan het eind genoemd als onafhankelijke getuige (er dienen altijd twee onafhankelijke getuigen te zijn bij het opstellen van een notariële akte), hij wordt echter vermeld als kleermaker en poorter van Amsterdam en dus niet als koopman te Coesfeld.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.