Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Het personeel op Slot Zuylen (1917)

Dag allemaal! 

Momenteel ben ik me aan het verdiepen in huispersoneel van adellijke families voor mijn masterscriptie. Daarbij doe ik ook veel archiefonderzoek. Bij de personeelslijst van Slot Zuylen kom ik er echter niet helemaal uit en ik hoop hier een beetje hulp te krijgen. 

Op de foto is een gedeelte van de personeelslijst te zien waarop 6 personeelsleden worden genoemd:

1. Een werkmeid
2. Een ?? (misschien een koetsier?)
3. Een tuinbaas
4. ??
5. Schoonmaak (?)
6. ??

In het gedeelte van de lijst dat niet op de afbeelding staat, staan een huisknecht, keukenmeid, linnenmeid en werkmeid genoemd. Deze functies zijn het dus hoogstwaarschijnlijk niet.

Hopelijk lezen er mensen mee die me kunnen helpen met het transcriberen van dit handschrift. Bij voorbaat uiteraard alvast duizendmaal dank. Alle hulp wordt enorm gewaardeerd! 

Reacties (2)

René van Weeren zei op do, 03/09/2023 - 12:44

Beste Bjorn,

Een lastig handschrift inderdaad. Bij de laatste is er volgens mij geen sprake van een beroep, maar van de woonlocatie van het betreffende personeelslid, zie ook de vermeldingen bij de andere 5. Mijn poging:

1. Werkmeid
2. Koetsier
3. Tuinbaas
4. Opzichter
5. Schoonmaakster
6. Maarsevenen (Oud-Zuylen)

Bjorn Storm zei op vr, 03/10/2023 - 14:32

Beste René,

 

Veel dank voor uw reactie! Toevallig heb ik gisteren in het Utrechts Archief ook nog een andere lijst gevonden uit ongeveer dezelfde periode met daarop dezelfde namen maar dan iets duidelijker geschreven. Vanuit dat document kan ik nu ook de meeste beroepen verifiëren in lijn met uw transcriptie. Nogmaals veel dank!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.