Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

herkomstplaats bruid huwelijk 1617 in Amsterdam

Ik kan helaas de plaats van herkomst niet lezen van de bruid Marie Graven / Grauen. Ook worden, denk ik , haar ouders vermeld... wie kan mij helpen dit te ontcijferen?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Jeanine 

Reacties (4)

JWK zei op zo, 10/18/2020 - 19:24

Oei, da's wel een klein fototje. Hier een grotere, met de gehele inschrijving. Ik lees er in "Eschwider"? (= Eschweiler), en ze heeft een brief vertoond, maar verder kom ik momenteel niet.

JWK zei op zo, 10/18/2020 - 21:00

“Maria Graven van Eschwider oud 25 Jaren vertoont seekeren brief [van consent?] bij haar moeder[…]” is wat ik er van maak. Ik kan geen hoogte krijgen van die laatste zin, behalve iets met “opt Water” (= Damrak)

Hij vertoonde ook seekeren brief “in zijn vaders hant” waarin stond dat zijn vader "int huwelijk consenteert”

René van Weeren zei op ma, 10/19/2020 - 01:23

Compareerden als vooren Gielis van Spaenraed, van Venloo,
wijnv[er]later, oud 23 jaren, wonen[de] op S[in]te Lucyenburchwal*,
v[er]toonen[de] seeckere brief geschreven mit sijn vaders hant, daer inne
hij in 't huwel[ijck] consenteert, en[de] v[er]claerde Jan Claesz, cleermaecker,
deselve hand seer wel te kennen, ende Marie Graven, van
Eschwider**, oud 25 jaren, v[er]toonen[de] seeckeren brief van consent bij haer
moeder ges[chreven], het[welck] Isack Calckbernde v[er]claerde, woonen[de] op 't Water***


* tegenwoordig Nieuwezijds Voorburgwal
** Herkomstonderzoek Simon Hart geeft voor Eschwieder als tyreffer: Eschweiler in Nordrhein Westfalen (https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/753563/herkomstonderzoek_2.pdf)
*** inderdaad de oude benaming voor de kade die langs het Damrak liep en deels nog loopt

Jeanine zei op ma, 10/19/2020 - 08:11

Heel erg bedankt voor deze snelle reacties. Prachtig! 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.