Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Hanepoten uit Oosterhout uit 1719

Beste mensen,

Vanmorgen hebben we bij ons paleoclubje een tekst getranscribeerd. Enkele woorden konden we niet lezen. Weten jullie misschien raad? De woorden waaraan we twijfelden staan in geel, onderstreept en in cursief in de tekst. Alvast hartelijk dank! Astrid

Den ondergetekende origineele vorsters 

Van des Hout jurisdictie der vrijhijt 

Oosterhout verklaard wetlijck ende copije gelaten 

Te hebben van dese annexe acte van 

Oppositie van Joan de vliegers aan 

Den procureur Johan Cop als bedienende 

D heer meester Gerrit van Bijek rentmeester 

Van hare hooghijt de vrouwe abdissin 

Ende princesse van thoors die mij 

Tot antwoord gaff tis well 

Sal mijn heer ende meester communiceren 

Actum Oosterhout den 16e maij 1719 

Adriaen de Bosson 

Reacties (5)

Otto Vervaart zei op do, 06/13/2024 - 16:32

Beste Astrid, de woorden in het geel kloppen volgens mij helemaal! Boven de tekst staat nog een lastig woord, eindigend op poel?! In r. 3 zou ik als werkwoord verklaaren lezen. De abdis en prinses is die van Thoorn, de r en de n zitten nogal aan elkaar vast als een ligatuur, door de uitbundige krullen lijkt het op een s. Achter communiceren zie ik nog een d, denkelijk voor datum.. 

Astrid de Beer zei op do, 06/13/2024 - 19:41

Beste Otto,

Hartelijk dank voor je reactie! ik ga jouw suggesties overnemen in onze transcriptie. Van sommige woorden wisten we gewoon niet of we ze goed lazen. En dan is het fijn als er iemand met verstand van zaken en een frisse blik naar kijkt

Hartelijke groet,

Astrid

Andreas zei op do, 06/13/2024 - 20:40

regel 3: verklaard lijkt mij correct, daar woorden op -en 'andersgekruld' eindigen

regel 7: D heer ende meester

regel 10: andwoord

René van Weeren zei op do, 06/13/2024 - 21:21

2 suggesties: volgens mij staat er

r 1: originele

r 3: wittel[ijck]

Otto Vervaart zei op vr, 06/14/2024 - 10:19

@Andreas, de meeste d's hier zijn net wat meer gesloten dat de d die jij ziet in verklaard, met name de d's in andwoord verschillen. Zou de hoofdletter D na communiceren niet gewoon bij wat er volgt horen, dan is het Datum, niet Actum?! Overigens laat dit weer eens zien dat en hoe samen transcriberen je verder brengt...

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.