Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

handschrift rond 1500

wie kan dit deeltje tekst ontcijferen ?

Reacties (3)

Otto Vervaart zei op vr, 02/23/2024 - 16:43

Beste Patrick, een hele uitdaging dit document, hier een eerste poging; de onderste regel lukt me helemaal niet:

Maes Tac? es boerghe voer Gillis van Pottelberghe
ende hij moet gemaken? do... by h... versaen?
Egidius van Pottelberghe fr. [Frans?[ Wms [Wiillems?] blijf het
sculden van dese fremden? als voren gherekent
met ... her? [van?] Baudelo den x. dach van februario
in? jare XVc IIIIo blief n... sculdich boven allen
betalinghen van d...nghe jaren mede gherekent
jaer van XVc IIIIo xi 1/2/ H gulden vi petras? ,,,,
van xxviii 1/2 H an. [Antwerps?] p. ad bonum interest .....

Uit welk archiefcollectie komt deze tekst uit of omstreeks 1504?

patrick van pottelberge zei op za, 02/24/2024 - 08:27

Dag Otto, bedankt voor je 'ontcijfering'.  Deze tekst komt uit het archief van de Abdij van Boudelo (die nu verdwenen is) en komt uit een boek met notaties van de inkomsten uit verpachtingen van dezelfde abdij, zoals jij meldt waarschijnlijk omstreeks 1504.  Ik ben op dit moment bezig met de stamboom van mijn familie (van Pottelberge) terug te traceren en verzamel zowat alles wat er te vinden is hierover (ook varianten zoals van pottelberghe, pottelsberghe,...).  Als ik het goed heb begrepen uit de tekst betreft het hier een schuld van Gillis van Pottelberge (die hij geerfd heeft van Egidius, zijn broer of vader ?) aan de heer van Boudelo (de abt van de abdij ?) waar voor een zeker Maes Tac borg staat. Ik vermoed dat op het einde van de tekst de uitstaande schuld wordt vermeld met daarop nog de verschuldigde interest ? Wat denk jij ? Of heb jij andere interpretaties of vermoedens ? Beste groeten, Patrick

Otto Vervaart zei op za, 02/24/2024 - 16:50

Beste Patrick, ik lees niet letterlijk dat Gillis de schuld geërfd heeft van Egidius, achter diens naam zou f. Wms wel kunnen betekenen zoon van W...  Zeker weten doe je dat als een tweede bron dit bevestigt. De op een na laatste regel eindigt met het woord rekeninghen. Qua interpretatie kom ik niet verder dan jouw veronderstelling.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.