Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Haarlems huwelijk 1630

Bijgaand het huwelijk van Dirck Aertsz de Cruijff te Haarlem in november 1630.

Ik kan de meeste tekst lezen, op de plaats- en straatnamen na. Wie kan me helpen?

Het is de laatste huwelijksinschrijving, helemaal onderaan de pagina rechts.

Ik heb gevonden:

Dirck Aertsz de Kruijff, weduwnaer van Utrecht, woonende inde […] met Machteld Turcx, j.dr. van …, woonende inde […]steegh. Getrout de 24. Novemb. 1630.”

Reacties (5)

Louis van Veenendaal zei op ma, 07/13/2020 - 11:06

Bij het tweede huwelijk van deze persoon kan ik eveneens de straatnaam niet lezen. Wie kan me helpen?

Ik heb gevonden:

Dirck Aertsz de Kruijff, weduwnaer van Utrecht, met Grietje Barentsz, j.d. van Gent, beijde woonende inde […]. Den 24. jul. 1622 getrout.

 

NB: het is de 2de huwelijkinschrijving onder het subkopje "10 juli" ongveer halverwege de linkerhelft van de scan.

 

Geert Ouweneel zei op ma, 07/13/2020 - 11:59

1e
Getrout den 24 November 1630
Dirck Aertsz de Kruiff, weduwenaer van Utrecht,
wonenden in de Seylstraet, met
Machtelt Turcx jonge dochter van Goch, wonenden
in de Soete Melck ende Wittebrootsteegh

2e
Den 10 July
Den 24en July 1622 getrout
Dirck Aertsz Kruyff, wedunaer van Utrecht
met
Grietge Barents jonge dochter van stadth, beyde
wonende in de soetemelck Witterboodstege.

 

Louis van Veenendaal zei op ma, 07/13/2020 - 12:37

Hartelijk dank Geert, voor de aanvullingen en verbeteringen. Ik ben niet zo thuis in de (oude) Haarlemse straatnamen, en herken ze dus niet zo snel in het oude schrift. Ik had een wikipedia pagina erbij gezocht met Haarlemse straatnamen, maar dat leverde niets op. De "Soetemelck en wittebroodsteeg'' staat er bv. niet tussen...

Mijn fout voor wat betreft de herkomstplaats van de bruid in het huwelijk van 1622 is een "copy, paste" error. Ik kad de tekst van zijn eerste huwelijk gepakt (in 1615) genomen, en aangepast waar nodig, en blijkbaar bij deze plaatsnaam vergeten, omdat ik het niet kon lezen. Zijn eerste vrouw kwam uit Gent. Zij woonden toen in de Cromme Elleboogsteeg, dat was ook goed te lezen, dus dat eerste huwelijk kon ik zelf afwikkelen v.w.b. de transcriptie.

René van Weeren zei op ma, 07/13/2020 - 14:39

Beste Louis,

De Zoetemelkwittebroodsteeg werd ook wel Heer Tatingsteeg genoemd. Tegenwoordig is dit de Zoetestraat te Haarlem.

Louis van Veenendaal zei op ma, 07/13/2020 - 15:38

Goh, ik sta versteld van uw kennis (en die van Geert en anderen op dit forum), niet alleen v.w..b de transcripties maar ook de kennis van zaken daar omheen.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.