Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

graag transcriptie notarisakte 1637

De dochter van Magdalena Duijcker heeft een onwettige zoon gekregen van Willem van Steelant. Een half jaar later legt Magdalena een verklaring af over de ontmoeting met Willem. In 1665 zegt iemand van de dochter: "die, eer sij g'egtet wierde bij andere misbruyckt is geweest, ende twee onechte kinderen heeft gehad". Twee? Ik hoop dat er iets in het gesprek zit dat wijst op dat andere onwettige kind.

Een jaar geleden heb ik een transcriptie gevraagd, maar helaas is er niet op gereageerd. Hopelijk durft iemand het nu aan. Het begin heb ik (bijna) kunnen vertalen omdat het standaard is:

Minuutakten van notaris Pieter Dircxz. van Leeuwen, 1637 II., archiefnummer 0506, Notarissen ter standplaats Leiden (Oud Notarieel Archief), inventarisnummer 267, aktenummer 82

Heden den XXIII October @o 1637 compareert
voor mij Pr Dircxe van Leeuwen openbaere nots 
bij de provincialen Hove van Hollant opte nominatie
van E.L. heeren van de gerechte deser stede
Leijden geadmitteert binnen der selver stede residerende
en voor de naebeschreven getuijgen, Joffrou Magdalena
Duijcker nu out ontrent LV jaren weduwe wijlen de E. heer ... 
Fredric van Boymer woonachtich inde Hage
de welke voor de 
waerheijt verclaerde 
dat nu gereeds omtrent twee jaren ... 
inde juusten tijt sij comparante in haer logement  
inde Leye in selve camer 
aldaer gevonden heeft joncker Willem van Steelant,
die haer comparante aenst.. aff vraechde off sij ...
een dochter wilde uijthijlicken ende dat sij comparante
hem joncker Steelant daerop seijde dat

en toen werd het echt abrakadabra

Reacties (3)

Gerry zei op zo, 09/06/2026 - 16:46

tweede blad

arcimboldo zei op ma, 09/07/2026 - 15:02
*** Een poging tot een wat uitgebreidere transcriptie, maar nog lang niet af *** Heden den XXIIIen October anno 1637 compareerde voor mij Pieter Dircxe van Leeuwen openbaere notaris bij? den Provincialen Hove van Holant opte nominatie van E.L. heeren van den gerechte deser stede Leijden geadmitteert binnen der selver stede residerende en voor de naebeschreven getuijgen, Joffrou Magdalena Duijcker nu out ontrent LV jaren weduwe wijlen de E. heer capeteijn Fredric van Boymer woonachtich inden Hage de welke voor de waerheijt verclaerde dat nu geleeden omtrent twee jaren ... inde juusten tijt sij comparante in haer logement inden Hage in selve camer aldaer gevonden heeft joncker Willem van Steelant, die haer comparante aenst.. aff vraechde off sij niet een dochter wilde uijthijlicken ende dat sij comparante hem joncker Steelant daerop seijde dat hare dochters * jong genoech waren sij connen het gelie* wel verwachten daer bijvoegende ic en hetter ** niet/met over rijcke landen * bedriegen noch en begere niet dat soo van rijcke landen * Waer hij joncker Steelant vraechde mach ic dan joffrou Isabelle noch met eernstich versoecks op t hoochste dat wij eens mocht voorkomen waerop sij comparante seijde ic sal ’t haer seggen gaende nae haer voirs. dochter toe om haerselve te seggen * dat hare dochter daerop [2] antwoorde ic en mach niet bij hem gaen wat soude ick er doen * hare dochter alsoo * ’t voor * * sij comparante in * camere soudet joncher Steelant * te seggen waerop joncher Steelant * vanselffs es gevolcht [hier zit al erg veel fantasie in]
Gerry zei op di, 09/08/2026 - 13:39
arcimboldo, bedankt voor de tijd en moeite die je in de transcriptie hebt gestoken. Jammer dat het niet gelukt is. Het ziet er naar uit dat ik nooit te weten zal komen wat Magdalena Duijcker precies zegt over rijkeluis kinderen die bedriegen en hoe de ontmoeting verder is gelopen.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.