Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Graag hulp bij doop uit 1626

Beste!

Als beginneling zet ik kleine stapjes, maar namen zijn erg lastig. In de tweede inschrijving heb ik het volgende gelezen:
[1626] 18 octo Bap[tusi] est Godefridi filig Arnoldi …. et Margarethe … …. Anthony….. et ….. …..
Klopt dit, en kunt u wat aanvullingen lezen?
Link: www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/registers?sa=%7B"search_s_inventarisnummer":"1","search_s_archiefnummer":"1452"%7D 
Blad 6.
Alvast hartelijk dank!

Reacties (4)

Louis v. V. zei op zo, 01/02/2022 - 21:35

Hallo Regina,


Wat aanvullingen: Bap(tizatus) est Godefridus, filius Arnoldi Petri et Margarethe Gerardi, uxoris, suscep(tores) Anthonius Joachimi et Jo(ann)a Heymini.

Ik ben niet zeker van alle namen. Wellicht dat anderen dit kunnen verifieren.

 

 

Regina zei op zo, 01/02/2022 - 21:49

Dat is snel, Louis! Dankjewel. Dit was mijn eerste vraag en zó snel had ik geen antwoord verwacht.
De namen klinken heel aannemelijk, daar kan ik mee verder. Ik snap alleen die toevoeging van uxoris niet. Ik heb gevonden dat dit zoiets als 'echtgenote' betekent, maar als de beide ouders al genoemd worden, waarom dan die toevoeging? Of is het om aan te geven dat zij gehuwd zijn?
Hartelijke groet!

Louis v. V. zei op zo, 01/02/2022 - 21:56

Hallo Regini, geen dank.

Uxoris betekent inderdaad "echtegenote" en geeft dus aan dat dit een wettig kind is en geen bastaard. Vaak zie je dan (maar niet hier) bij de doopinschrijving (in geval van een zoon) "filius legitimus."

Succes met de verdere stamboomactiviteiten.

Regina zei op zo, 01/02/2022 - 22:00

Goed om te weten!
Deze akte was erg belangrijk voor het vervolg van mijn zoektocht, zeg maar gerust cruciaal. Ik had Petri wel gezien, maar ik wilde dat zeker weten.
Nogmaals dank!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.