Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Gewicht- of maatafkorting + juridische term, 1736

Bij het transcriberen van een vooronderzoek naar een mogelijke vergiftigingszaak uit 1736 kwam ik twee zaken tegen die ik vooralsnog niet thuis kan brengen.

 

1. Het gaat om een teken dat een gewicht of inhoudsmaat moet weergeven: 't overige meel ongeveer XX heeft de man den 30 maij begraven. Mijn vraag is: wie herkent het teken of de afkorting en welke maat of welk gewicht is dit?

Reacties (5)

E Zwerver zei op wo, 10/28/2020 - 21:40

2. Een juridische term die ik niet thuis kan brengen. Ik lees 'Ge-exhibeert in Camera Saturdag den 2 Junij 1736 Entrup geen'

 

Wat moet dat 'Entrup geen' betekenen? Waar staat Entrup voor?

René van Weeren zei op wo, 10/28/2020 - 22:21

De eerste oplossing: het teken staat voor librae, meervoud van libra = pond. De 'doorgehaalde L' als afkorting voor pond is tegenwoordig nog terug te zien in het Engelse pondteken £.

E Zwerver zei op do, 10/29/2020 - 09:21

Beste René, heel hartelijk dank voor je hulp. Dat ik er met Entrup zo naast zat...! Ik heb een deel van de overige personalia van deze secretaris ook al gevonden. Heel erg bedankt!

Otto Vervaart zei op do, 10/29/2020 - 11:21

Het woord geëxhibeerd betekent getoond tijdens een proces, denk aan de Amerikaanse procesterm People's Exhibit voor voorwerpen die aan een rechter worden getoond door de officier van justitie als bewijsstukken.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.