Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Gepriegel bij huwelijksacte Amsetrdam 1625

Het is me gelukt de meeste van de huwelijksactes van mijn voorouders te Amsterdam te transcriberen, maar deze, van 16 november 1625, geeft problemen. De hooftekst zelf lukt nog redelijk op een paar woorden en 1 zin na, maar er is ook in de kantlijn en onderaan iets bijgekrabbeld. Wie kan me helpen?

Ik heb "Compareerden voor Cornelis [...], Jan Janss, van Grijpskerk, out 30 jaeren, gessasisteerd met zijn [vader], Jan Jacobsz, huijstimmer[man]gezel, woonende […] & Anna Teunis, van Haerlem, out 25 jaeren, woonende [......…], geassisteerd met haer suster Marritie Teunis, woonende als voorn[oemd?].

 

Onderaan staat nog iets als "Nota dat [...] sijn getrouwd tot Buijksloot den 7e..."

Wat er in de linker kantlijn staat ontgaat me.

 

Reacties (3)

Geert Ouweneel zei op zo, 05/17/2020 - 10:00

Ik kan ook niet alles oplossen, maar het volgende helpt misschien al iets:

 

Den 15 November 1625
Compareerden voor commissarisen Symon van der Does ende Pieter Adriaensssen Raes, Jan Jansse van
Grijpskerck, out 30 jaeren, geassisteert met sijn vaeder
Jan Jacobsz, huystimmergesel, woonenden  op den Dam, ende
Arina Teunis van Haerlem, out 25 jaeren, voor't
gebodt sal de vaeder wettelijck bescheyt moeten innegebracht
worden, is geassisteert met haer suster Maertie Teunis, woonende als vooren.
[volgt gedrukte tekst]
Nota dat dese pertij sijn getrouwt tot Buycksloot den 7e december 1625 in de kercke aldaer.
Jan Jansen tymmerman, Anneken Thonis
Gerrit Gerritssen
De tekst in de marge is een puzzel. Er komt ene predikant van Breukelen in voor, ds. Glimmerus, die waarschijnlijk het huwelijk inzegende.
door hem is ontvangen.
Er is vast wel iemand die het wel woordelijk kan lezen.

 

ChrisvD zei op zo, 05/17/2020 - 12:49

’t Betooch| van de vae-| ders [con]sent| is goet| innegebrac[ht]| get[eckent] Ottho| Glim-|
merus| pred[dican]t tot| Breuckelen

Louis van Veenendaal zei op zo, 05/17/2020 - 13:19

Bedankt alletwee !

Die transcriptie van de tekst in de kantlijn is bijzonder knap (m.i.). Meestal is het zo dat een transcrptie, na hulp, achteraf zo "eenvoudig" lijkt, maar dit is bij de kantlijn tekst niet het geval.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.