Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Geboorteakte Pieter De Sutter 1603 Sint-Niklaas (Be)

Goeiedag,

 

deze is een hele lastige: ik weet niet waar de akte van Pieter begint of eindigt. Ik kon de naam van de vader ontcijferen: Geraert De Sutter. De naam van de moeder is Elisabeth Everaert? Ik vind de naam "Pieter" niet terug, nochtans zou het volgens de klapper toch over Pieter gaan. Staan er getuigen bij vermeld? Hartelijk dank aan degene die klaarheid schept in deze akte!

Reacties (7)

Johan zei op ma, 11/23/2020 - 11:02

Inderdaad fout in de klapper !

Het betreft hier een doopakte met nummer:

76/ Catelyne/ <dochter van > Jan Baert/ <en> Claerken Vercauteren/ <gedoopt op> den lesten <van oktober 1603> <getuigen:> Geeraert De Suttere/ Lysbette Cappaert.

Veerle zei op ma, 11/23/2020 - 11:19

Dan zal ik de aktes moeten doorworstelen om de juiste te vinden! Dat is nu al de 2de of 3de keer dat de datum in de klapper er absoluut naast zit. Maar ik kan mij best inbeelden dat er wel al eens iets verkeerd gelezen wordt als je al die boeken moet indexeren!

Veerle zei op ma, 11/23/2020 - 11:42

Ik denk dat ik de akte gevonden heb, maar ben niet zeker of het die van de zoon van Geeraert is want volgens de klapper was er nog een Pieter De Suttere geboren. Ik heb deze keer de volledige pagina van het doopboek meegestuurd. De akte van Pieter is de 2de laatste. Helaas kan ik de datum niet ontcijferen. En het jaartal lijkt gecorrigeerd.

Johan zei op ma, 11/23/2020 - 12:13

Hier is Pieter de zoon van Pieter De Suttere en Catlyne Lysens. (Datum: den 8ste (augustus?) 1603)

Michel G. zei op ma, 11/23/2020 - 12:50

Ik denk toch dat wat er in de klapper staat correct is. De volgorde waarop de akte gelezen moet worden is: datum > naam van vader > naam van moeder > naam van het kind > namen van de twee doopgetuigen.

Er staat dus:

"den lesten

Geeraert de Suttere

Lysbette Cappaert

Pierke

Michiel Wittock Jans

Anneken Goosens"

Daaronder heeft de schrijver van dienst nog zitten oefenen op de hoofdletter G.

Pierke, zoon van Geeraert de Suttere en Lysbette Cappaert is op de laatste dag van oktober gedoopt. Doopgetuigen waren Michiel Wittock Jans en Anneken Goosens.

 

Met vriendelijke groeten,

Michel

Veerle zei op ma, 11/23/2020 - 13:29

Dank je wel, Michel en Johan. Dat is een opluchting want 't is echt niet evident die akten te doorzoeken!

Johan zei op ma, 11/23/2020 - 13:37

@Michel G. : correct.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.