Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

franstalige brief uit 1801

Uit april en mei 1801 zijn vier brieven bewaard gebleven tussen mijn voorvader Pieter Maas en de Waalse Kerk in Delft.

Deze eerste brief is geschreven door ene Mounier die aangesloten was bij de Waalse Kerk.

Pieter was lidmaat van de Delftse Waalse Kerk, maar had met enkele geestverwanten enkele jaren daarvoor het geloofsgenootschap Christo Sacrum opgericht.

Ik kan de brief niet goed lezen, laat staan begrijpen, maar ik heb de indruk dat Mounier Pieter wilde terecht wijzen over of waarschuwen voor zijn overstap naar Christo Sacrum.

 

Wie kan lezen wat er in deze brief staat? Ik verwacht geen volledige vertaling! Als ik de strekking van de brief ken, dan heb ik daar voldoende aan.

 

Alvast dank!

Groeten,

Anneloes

Reacties (2)

René van Weeren zei op vr, 01/29/2021 - 00:02

Heel kort samengevat betreft dit een bericht van de secretaris van het consistorie der Waals-Gereformeerde Gemeente te Delft, die aan Pieter namens deze gemeente en tevens namens de Waals-Gereformeerde Gemeente van Den Haag meedeelt dat door het bestuur van deze gemeenten besloten is dat leden van het genootschap Christo Sacrum zich niet verkiesbaar kunnen stellen voor de functie van ouderling of diaken binnen de Waals-Gereformeerde Gemeente.

Anneloes Maas Geesteranus zei op vr, 01/29/2021 - 15:51

Dank Geert! Duidelijke taal van de Waals-Gereformeerde gemeente. Pieter heeft de volgende dag een brief terug gestuurd. Ik zal die zo op het forum plaatsen. Ben benieuwd wat daarin staat. Groeten, Anneloes

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.