Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Franstalige brief aan Waalse Kerk 27 april 1801 deel 1

Uit april en mei 1801 zijn vier franstalige brieven bewaard gebleven tussen mijn voorvader Pieter Maas en de Waalse Kerk in Delft.

In de eerste brief, op 26 april 1801 geschreven door de Delftse en Haagse Waalse Kerk aan Pieter, staat hij en zijn vrienden waarmee hij het geloofsgenootschap Christo Sacrum oprichtte zich niet meer verkiesbaar mogen stellen als ouderling of diaken binnen de Waals-Gereformeerde Gemeente.

Al de volgende dag ging er een brief van 2 kantjes terug. Ik kan de brief niet goed lezen, laat staan begrijpen. Wie kan lezen wat er in deze brief staat? Ik verwacht geen volledige vertaling! Als ik de strekking van de brief ken, dan heb ik daar voldoende aan.

Alvast dank!

Groeten,

Anneloes

Reacties (2)

René van Weeren zei op vr, 01/29/2021 - 16:39

De brief is feitelijk ee bevestiging van de brief aan Pieter. Pieter bevestigt de ontvangst en bedankt de afzender, en bevestigt aan het gestelde in de brief te voldoen. Hij vult tevens aan dat hij: 1) niet alleen tot de leden van Christo Sacrum, maar zelfs tot de oprichters van het gezleschap behoort; 2) dat hij een ijverig lid van het genootschap is en dat hij daarbinnen zo veel vriendschap en Christelijkheid ervaart, dat hij zich deze niet kan ontzeggen door zijn lidmaatschap op te zeggen. Hij stelt vervolgens dat het consistorie zich de moeite niet moet getroosten om te treuren over het verlies van zijn bijdrage, en dat voor hem ongetwijfeld snel een nog betere vervanger zal worden gevonden. Op het tweede blad bid hij hen vervolgens toe dat het Opperwezen zich moge gewaardigen de kerkelijk leiders te zegenen met de beste zegeningen, hun besluiten te zegenen en deze besluiten te laten slagen teneinde te bevorderen de Heerschappij van Christus, de gezamenlijke Heer en Redder, en de wederzijdse liefde, broederschap en eensgezindheid binnen de Waals-Gereformeerde Gemeenten moge bestendigen.

Anneloes Maas Geesteranus zei op vr, 01/29/2021 - 17:16

Dag René, geweldig deze toch best uitvoerige samenvatting!

Dank!

Groeten,

Anneloes

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.