Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Franse brief dd 5 mei 1801 – deel 1

In aansluiting op een brief die mijn voorvader Pieter Maas in april 1801 ontving van de Waalse Kerk schrijft hij mede namens Bogaard, Onderdenwijngaard Canziuns en Macquelijn een franstalige brief aan de leden van de Confraternité. Ik weet niet of die Confraternité verbonden was aan de Waalse Kerk. Ik weet wél dat Maas, Bogaard, Onderdenwijngaard Canziuns en Macquelijn lid waren van deze Confraternité én dat ze de geloofsgenootschap Christo Sacrum hadden opgericht.

 

Ik ben benieuwd wat er in deze brief staat. Ik lees ergens het woord “separation”. Was de Confraternité uiteengevallen nu er leden waren die zich niet aan Christo Sacrum verbonden hadden en leden die dat wél gedaan hadden?

 

Wie kan lezen wat er in deze brief staat? Ik verwacht geen volledige vertaling! Als ik de strekking van de brief ken, dan heb ik daar voldoende aan.

Alvast dank!

Groeten,

Anneloes

 

 

Reacties (2)

René van Weeren zei op vr, 01/29/2021 - 23:50

Anneloes,

 

Na lezen van de tekst lijkt het er op dat de afzenders lid waren van een broederschap waarvan het lidmaatschap echter beperkt was tot diegenen die behoorden tot de Waals-Gereformeerde Gemeente. Onder verwijzing naar het besluit van de Waals-Gereformeerde Gemeenten van Delft en Den Haag geven de afzenders aan dat daardoor hun uiterste consequentie is uit de broederschap te treden, mede vanwege de verdeeldheid. Op de tweede bladzijde beklagen de afzenders zich over het gebrek aan liefde dat zij nu ervaren en het feit dat de geadresseerde nu zelf een steen des aanstoots zijn geworden.

Ik denk dat je de achtergronden van een en ander gedetaillerd zult kunnen vinden in het werk Het genootschap Christo Sacrum te Delft van E.G. Arnold, zie https://verloren.nl/boeken/regio-s-en-steden/kerk-en-religie/19e-eeuw_2…

Anneloes Maas Geesteranus zei op za, 01/30/2021 - 15:18

Dag René,

Dank ook voor deze reactie! Ik voel de worsteling waarmee men indertijd zat.

Delen van het boek van Arnold heb ik eens via een Internet-pdf gelezen, maar ik heb het nu besteld om het helemaal te kunnen lezen.

De brieven die ik heb zitten in ons familie-archief en ik denk dat Arnold die niet heeft gezien, tenzij er indertijd kopieën zijn gemaakt en die nog in toegankelijke archieven liggen.

Ik heb nu nog één brief in deze zaak. Die zal ik zo op het forum plaatsen.

Groeten,

Anneloes

 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.