Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Enkele details in notarisakte Helmond 1698

In de notarisakte NTI-15161-0019 (Index op het notarieel archief van Helmond, notaris Theodorus Alberts) wordt Willem van Houts gevraagd te getuigen wat hij weet van IJsbrand Cuijlemans. Willem van Houts heeft aan een getuige (deponent) - Hendrik de Spanjer - gevraagd of een beschreven persoon naar de naam IJsbrand luistert.

006 ..-..-1698, Helmond, 1698, Toegang 15161 Theodorus Alberts, notaris Helmond, 1687-1708

Inventarisnummer: 19.

Ik heb de scans voor een groot deel kunnen transcriberen, maar in het volgend fragment staan enkele voor mij niet te ontcijferen stukjes tekst - met [ ?] aangegeven.

"dat hij deponent daerop? gevraeght had ....? hij had den naem van IJsbrand ...? dat hij ....? Spanjel seijde van Jae en hij is wel over ses jaeren gestorven."

Wie helpt me?

Reacties (1)

Herman Geurts zei op do, 02/22/2018 - 20:03

een poging, enige twijfel over het woord kan

 

"dat hij deponent daerop gevraeght had kan hij had den naem van IJsbrand en dat hij hij Spanjel seijde van Jae en hij is wel over ses jaeren gestorven."

 

voor de goede leesbaarheid zou je daar leestekens   zoals  : ? en  , bij moeten denken:

"dat hij deponent daerop gevraeght had: kan hij had den naem van IJsbrand ? en dat hij ,hij Spanjel, seijde van jae , en hij is wel over ses jaeren gestorven."

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.