Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Drie zussen Duijndam uit Lisse, 1690

Goedemorgen,

Zou iemand deze akte voor mij willen transcriberen? Bij voorbaat dank.

Catharina

Reacties (10)

Geert Ouweneel zei op vr, 09/18/2026 - 12:13

Heden den 18e November 1690
compareerden  voor mij Johan den Blaeuwen, notaris
publicq, bij den Hove van Holland op de nomminatie van
de Edele rechtsheeren die van den gerechte der
stad Leyden geadmitteert, binnen derselver steede
resedeerende, ende voor de nabeschreeve getuygen,
Jan Simonts Fits, in huywelijck hebbende Reghina
Cornelisdochter Duyndam, woonende tot Voorschooten
ende Ary Jacobsz Heemskerk, te wijve hebbende
Jannetgen Cornelisdochter Duyndam, woonende tot
Sassenhem, beyde beneffens den ... Gerrit Cornelisz Wasse-
naar, getrouwt met Joosgen Cornelisdochter Duyndam,
kinderen ende universeele geinstitueerde erffgenamen
van wijlen Maartgen Joostendochter, hare schoonmoeder
ende moeder respective, /
te kennen gevende sij beyde comparanten (mijn
notaris bekend) dat lange voor desen bij
mondelinge scheydinge tusschen haar comparanten
ende den voorgenoemde Gerrit Cornelisz Wassenaar, nomine uxoris, uyt den
boedel van gemelte Maartgen Joosten, onder
anderen is aanbedeeld ende te beurte gevallen
seekere huysinge ende erve, staande ende gelegen
aan de Heereweg in den dorpe van Sassenhem,
belend ende beleegen hebbende volgens de jongste
opdrachtesbrieff in dato den 24 Mey 1675 ten
zuydoosten den voorn. Heereweg, ten zuydwesten
de kinderen van Cornelis Cornelisz Heemsteede,
ten noordwesten ende noordoosten Ary Maartensz
Sprockenburg, ende dat vrij, sonder eenige lasten,
doch als buyrhuysen, ende behoudens den heer sijn
recht, wijders met zoodanige conditien als begreepen
staan in de oude waarbrieven daarvan sijnde,
alsmede dat den voorsz. Gerrit Cornelisz Wassenaar
in zijne voorsz. qualiteyt
haar beyde compranten versocht hadde acte, waarbij
hij des nood zijnde den eygendom vandien ende
t'gunt voorsz. staat soude konnen doen blijken,
welk versoeck zij beyde comparanten den
voornoemden Gerrit Cornelisz Wassenaar
in qualite als voren
niet hebben konnen, nog willen weygeren, verklarende
dienvolgende daarvan gemaakt ende gede-
pecheert te hebben dese jegenwoordige acte
om te konnen dienen ende strecken daar t' behoord,
consenteerende voorts hiervan acte van
certificatie in behoorlijke forma gelevert
te werden. Aldus gedaan ende verleeden
binnen Leyden ter presentie van sr. Jacob
Kruymel ende Johannes Vermeulen als getuygen
hiertoe versocht.
Jan Symonse Fits
X Dit merck is gesteld bij Ary Jacobsz Heemskerck
Jacob Crumel
J. Vermeulen
Joh. den Blaeuwen, notaris publicq, 1680

Catharina zei op vr, 09/18/2026 - 13:28

Heel fijn Geert, dankjewel. De oudste dochter staat in haar huwelijksinschrijving vermeld als Aechgen, en iets dergelijks valt hier ook wel te lezen. Mag ik ervan uitgaan dat deze drie dochters de enige - overlevende - kinderen zijn van het echtpaar Cornelis Duijndam en Maartgen Joosten? En wie is er nu eigenaar van het huis? De drie gezusters of alleen Joosgen met haar man Gerrit Wassenaar? Ik neem aan Joosgen en haar man, want er is sprake van 'aanbedeeld en te beurt gevallen' bij 'mondelinge scheijdinghe'. Zou je dat kunnen bevestigen? 

Vriendelijke groet,

Catharina

Gerry zei op vr, 09/18/2026 - 14:34
Er worden op 18 november 1690 drie akten opgemaakt: Jannetje krijgt land, Aeghen een huisinge en erve in de ambacht van Sassenheim en tenslotte krijgt Joosgen huisinge en erve aan de Heereweg. Hiermee zal iedere zuster alleen eigenaar zijn van het haar 'aanbedeelde en te beurt gevallen' goed.
Catharina zei op vr, 09/18/2026 - 15:29

Dank Gerry! Ik ga de andere akten erbij zoeken.

Catharina zei op vr, 09/18/2026 - 16:38

Zo, dat was even een lesje goed uit je doppen kijken :-) Drie akten over dezelfde boedelscheiding en ik had er maar één van gezien...Live and learn. Ik zie, denk ik, ook wel wat de systematiek is: er zijn steeds twee zwagers die tekenen voor het aandeel van de derde. Alleen: in de twee 'nieuwe' akten is niet langer sprake van Maartgen Joosten maar van Neeltgen Joosten, weduwe van iemand anders dan Cornelis Duijndam. Zou ik hiervan ook een transcriptie kunnen krijgen, als het niet teveel gevraagd is?

Gerry zei op vr, 09/18/2026 - 18:07
Leentgen Joosten is de tante van de zusters. Heden den 18e November 1690 compareerden voor mij Johan den Blaeuwen, notaris publijcq, bij den Hove van Holland op de nommina- tie van de Edele Achtbare heeren die van den gerechte der stad Leijden geadmitteert, binnen derselver steede resideerende, ende voor de nabeschreeve getuijgen, Jan Simonsz Fits, te wijve hebbende Aaghijen Cornelisdochter Duijndam, woonende tot Voorschooten ende Gerrit Cornelisz Wassenaar, getrout met Joosgen Cornelisdochter Duijndam, woonende tot Lisse, beijde beneffens den naargenoemde Arij Jacobsz Heemskerck- in huijwelijck hebbende Jannetge Cornelisdochter Duijndam, universeele geinstitueerde erffgenamen van wijlen Neeltgen Joosten, in haar leven weduwe van mede wijlen Jan Pietersz Heemsteede haar meuij was, / te kennen gevende sij beijde comparanten (mijn notaris bekend) dat lange voor desen bij mondelinge scheij- dinge tusschen haar comparanten ende den voor- noemde Arij Jacobsz Heemskerck, nomine uxoris, uijt den boedel van gemelte Neeltgen Joosten, onder anderen is aanbedeeld ende te beurte gevallen seekere huijsinge ende erve, staande ende geleegen in de ambachte van Sassenhem, belend volgens de jongste brieff zijnde de grontbrieff van dato den 17den January 1609 ten noordwesten de Heereweg, ten noortoosten ende ten suijdoosten, Willem Jacobsz met bruijckbaar, ende ten suijtwesten denselven met eijgen ende dat vrij, sonder eenige lasten, doch als buijrhuijsen, ende behoudens den heer zijn recht, wijders met zoodanige conditien als begreepen staan in de oude waarbrieven daarvan sijnde, alsmede dat den voorsz. Arij Jacobsz Heemskerck in zijne voorsz. qualiteijt haar beijde compranten versocht hadde acte, waarbij hij des nood zijnde den eijgendom vandien ende ende t'gunt voorsz. staat soude konnen doen blijken, welk versoeck zij beijde comparanten den voornoemden Arij Jacobsz Heemskerck in qualite als vooren niet hebben konnen, nog willen weijgeren, verklarende dienvolgende daarvan gemaakt ende gede- pescheert te hebben dese jegenwoordige acte, om te konnen dienen ende strecken daar 't behoord, consenteerende voorts hiervan acte van certificatie in behoorlijke forma gelevert te werden. Aldus gedaan ende verleeden binnen Leijden ter presentie van sr. Jacob Kruijmel ende Johannes Vermeulen als ge- tuijgen hiertoe versocht. Jan Symonse Fits Jacob Crumel J. Vermeulen Joh. den Blaeuwen, notaris publicq, 1690
Gerry zei op vr, 09/18/2026 - 18:10

Op een of andere manier werken mijn einde-regeltekens niet bij 'wat staat daer', maar het is vast wel duidelijk genoeg.

Catharina zei op vr, 09/18/2026 - 23:54

Het is inderdaad glashelder, ik ben je zeer dankbaar. En dan nu achter de familie Joosten aan... mocht je daarover iets willen prijsgeven, houd ik me aanbevolen :-)

Hartelijke groet,

Catharina

Gerry zei op za, 09/19/2026 - 12:29
Als ik iets wist over de families Duindam en Joosten zou ik dat graag met je delen, maar mijn kennis over de families is nul komma nul. Dat ik tegen de 3 aktes aanliep was stom toeval. Veel geluk en succes met je zoektocht. Groet, Gerry
Catharina zei op za, 09/19/2026 - 13:12

Ah, ik dacht dat de akten in je bestand zaten ... scherp hoor, dat je ze hebt gevonden. Ik doe er nu al mijn voordeel mee. Fijne dag, Catharina

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.