Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doopregistratie Guilielmus op 6-8-1688 Berghem

Beste onderzoeker.

Graag krijg ik bericht van een ervaren onderzoeker bij een onduidelijkheid in deze doopregistratie. De voornaam van de vader lijkt te ontbreken. Toch zie ik een spoortje van een 1e letter J van de voornaam direct na de naam van de dopeling. Mijn vraag is of jullie kunnen bevestigen dat de letter de aanzet is van de voornaam Joes.

Alvast mijn hartelijke dank voor jullie inspanning.

Wim van Loosbroek

Reacties (6)

Otto Vervaart zei op wo, 09/30/2020 - 17:41

Beste Wim, dit is zeker een lastige te ontcijferen doopinschrijving! Het doopregister van Berghem voor de jaren 1677-1706 bevindt zich bij het BHIC in Den Bosch, het gaat om scan 57. Ik heb de scan hier geüpload, en eerst maar een transcriptie van wat wel goed te duiden valt:

6. Augusti baptizatus est Guilhelmus / Antonii et Guilhelminae uxoris / sue, susceptores Hendericus Johannis / Thomee et Maria Johannis Arts.

Er staat een letter na Guilhelmus, feitelijk zie ik niet echt een eind-s, die is duidelijk anders zoals blijkt in andere inschrijvingen op deze bladzijde. Het is meer een hint dan een echte letter, een vreemde combinatie van een aanzet tot een f en een s, maar het kan even goed inderdaad een poging tot een hoofdletter J zijn. Wat de scribent parten speelt zijn de namen: Guilhelmus en Guilhelmina lijken nogal op elkaar, het lijkt alsof de concentratie op de gebruikelijke volgorde - en op de breedte van dit smalle register ! - even weg was. Het lijkt op de website even alsof er aan de rechterkant nog meer tekst is, maar die staat op volgende bladzijdes van dit register. Hopelijk is er een registratie van de dopeling in een andere rol waarbij de namen van zijn ouders wel duidelijk zijn, maar deze optekening is niet nauwkeurig genoeg.

wim van loosbroek zei op zo, 10/04/2020 - 14:04

Beste Otto,

Bedankt voor je snelle reactie. Mijn hoop was er op gericht dat een deskundige meer leest dan ik op de rand van een pagina. Verwacht je dat het openslaan van de originele versie van dit doopboek van Berghem nog wat extra info kan geven? Verder valt me op dat de detailschrijfwijze van Guilielmus onduidelijk is, staat er nu wel of niet Guilihelmus? Broers en zussen heb ik niet kunnen vinden, en de trouwregistratie van Willem en Cecilia is eveneens onvindbaar in de jaren 1711/1712. De eerstvolgende is de doopregistratie van zijn tweeling op 5 oktober 1713 in Herpen.

Graag lees ik je reactie,

Groet,

Wim

Geert Ouweneel zei op zo, 10/04/2020 - 15:19

Guilihelmi

Andreas zei op zo, 10/04/2020 - 15:57

Wat ik er in zie:

1. De pagina is nog even breed als toen ze beschreven werd. Er is geen papier verdwenen aan de rand. Bij alle inschrijvingen zie je dat de tekst gewoon doorloopt naar de volgende regel. Uitzondering dient gemaakt voor de inschrijving van 6 augustus, waar de rand net een beetje meer afgesleten is. (zie punt 4)

2. Er staan geen letters van deze pagina op (bredere) pagina die volgt. Wat je ziet behoort aan het volgende blad.

3. Ik lees Guilihelmus & Guilihelma

4. De eind-S van Guilihelmus en van uxoris staat er maar half op. Het papier is er iets weggesleten. Als er na Guilihelmus nog iets gestaan zou hebben, dan verwacht ik een f (van filius), want dit woord ontbreekt.

5. De familienaam van de vader ontbreekt eveneens. Er staat Antonii, wat in het Latijn wil zeggen van Anton(ius)

Samengevat: de pastoor vergat één en ander. Ik heb het hieronder tussen haakjes geplaatst.

Gedoopt is Willem (zoon) van Anton (familienaam) en Wilhelmina.

wim van loosbroek zei op ma, 10/05/2020 - 12:42

Bedankt voor jullie bijdragen. De volgende stap is de vergelijking met 2 andere doopregistraties in 1988 ( 1 blz. terug in het doopboek). Op 4 februari staat de doop van Joannes, zoon van Petrus Antonij en op 6 februari de doop van Peternella, de dochter van Henricus Antonij. De schrijfwijze van de pastoor van de naam Antonij is identiek bij de 3 doopregistraties. Petrus, Henricus en Joannes zijn 3 zoons van Antonius Petri uit Dinther (Loosbroek). Petrus en Henricus kunnen geen kind hebben gekregen op 6 augustus. Op grond hiervan vind ik het waarschijnlijk dat achter de naam Guilihelmus op 6 augustus de naam Joannes begint met de letter J. 

Mochten er andere overwegingen zijn dan lees ik ze graag.

Met vriendelijke groeten,

Wim

René van Weeren zei op ma, 10/05/2020 - 16:59

Dag allen,

Ook maar eens naar deze inschrijving gekeken.

 

* Ik heb de indruk dat de het eindpootje van de m en het beginpootje van de u in Guilihelmus elkaar deels overlappen. In dat geval is het laatste ophaaltje van de naam de 'missende' s; gezien de diverse schrijfwijzes van de s elders op de pagina lijkt me dat kloppen.

* Wat betreft de tekens achter de naam ben ik het eens met Andreas dat daar een f staat, gevolgd door het afkortingsteken voor -us: 9, gezamenlijk dus f[ili][us]

* Bij de overige personen staan er een aantal eind tekens die aangeven dat ze uitgaan op -ae

 

Mijn uitkomst:

 


6 augustii baptizatus est Guiliuhelmus f[ili[us]]
Antonii et Giulihelmae, uxoris
suae, sucept[ores] Hendericus Jo[ann]is
Thomae et Maria Jo[ann]is Arts

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.