Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doopregister Elverdinge: 1608

Ook hier weer een vraag over iemand uit de familie van Karel Buen (Beun) uit Elverdinge (zie mijn eerdere vraag).

Op 24 februari 1608 werd hun zoon Pieter gedoopt en bijgeschreven in het parochieregister. Hij interesseert me want hij is een directe voorvader. 

De naam van zijn moeder is Jacoba in de Latijnse versie (elders lees ik Jacquemincken), maar haar achternaam ken ik niet. Op de scan staat er echter wel nog iets wat ik niet goed kan ontcijferen na haar voornaam, zou dat het kunnen zijn? 

En wat zijn de namen van zijn peter (Petrus Goedthof?) en meter (Petronella Coning, maar dan?)?

Reacties (5)

René van Weeren zei op do, 04/28/2022 - 07:48

die 24ta februarii
Petrus, f[ili]us Caroli Buen Jacobae uxoris
P Petrus Goedthof
M Petronilla uxor Georgii Be[r]ten

op de 24e dag van februari
Petrus, zoon van Carolus [Karel] Buen [en] Jacoba, echtgenote
P[atrinus = peetvader] Petrus Goedthof
M[atrina = peetmoeder] Petronilla, echtgenote van Georgius [Joris] Berten

Achternamen, toenamen en patroniemen van echtgenotes werden destijds weinig vermeld

Herman Beun zei op do, 04/28/2022 - 14:34

Weer die uxor :-) Heel veel dank opnieuw. Tja, die arme echtgenotes. Hopelijk duikt in de loop der tijd nog wat meer informatie op uit de archieven waardoor hun voorgeschiedenis wat duidelijker wordt. Ook van die van vader Karel weet ik nog niets trouwens. 

Herman Beun zei op do, 04/28/2022 - 14:39

Aanvullende vraag: Welk woord lees jij tussen Petronilla en uxor? Ik las Coning, maar dat is het bij nader inzien niet.

René van Weeren zei op do, 04/28/2022 - 15:08

Ah, woord vergeten; je zat in de goede richting, de laatste letter is een x: Coninx

Herman Beun zei op do, 04/28/2022 - 15:55

Toch! Dank! Wel bijzonder dat bij haar wel haar oorspronkelijke achternaam vermeld werd.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.