Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doopregister Elverdinge: 1605

Dankzij de nieuwe zoekrobot van het Belgische Rijksarchief (https://search.arch.be/nl/) heb ik in de parochieregisters van Elverdinge (bij Ieper) drie personen teruggevonden die me interesseren.

 

Nummer 1 is Karel Buen (Charles in de transcriptie van het Rijksarsarchief), die op 6 februari 1605 werd gedoopt. Zie bijgaande scan. Ik kan de tekst niet helemaal ontcijferen:

r1:  Carolus, filius Caroli Buen et Jacobae

r2/3/4: Hier weet ik echt heel weinig van te maken. In veel andere doopcelen staan hier (volgens mij) de namen van de peter (p.) en de meter (m.) maar dat patroon lijkt hier doorbroken?

 

Wat ik over dit gezin weet is dat ze aan het begin van de 17e eeuw zijn uitgeweken naar het huidige Zeeuws-Vlaanderen omdat ze doopsgezind waren. Doopsgezinden doen niet aan kinderdoop, maar kennelijk hebben ze voor die tijd hun kinderen nog wel katholiek laten dopen.

 

Over deze Karel (de dopeling) weet ik hoegenaamd verder niets. Wel over zijn broers en zussen, dus misschien is hij al jong overleden.

Reacties (6)

René van Weeren zei op do, 04/28/2022 - 07:42

De onderste twee regels zijn ook hier inderdaad de doopouders

 

die 6a februarii
Carolus, f[ili]us Caroli Buen en Jacobae,
uxoris eiusdem
Jo[ann]es Baelde
Lyneken Zwickers

 

Op de zesde dag van februari

Carolus, zoon van Carolus Buen en van Jacoba,

derzelver echtgenote

Jo[ann]es Baelde
Lyneken Zwickers

 

Herman Beun zei op do, 04/28/2022 - 14:29

Uxoris eiusdem - ja, nu snap ik het! Het was een formule die ik vaker zag terugkomen, dus zoiets moest het zijn. Heel veel dank, ook voor het ontcijferen van de namen van de peetouders!

Henk Beun zei op ma, 05/15/2023 - 17:33

Hallo Herman,
Ik heb een stamboom met als eerste mannelijke persoon Carel Buen geboren 1565
geboren te Elverdinge gehuwd met Jacoba JACQUEMINCKEN geboren 1570. Misschien
zijn het dezelfde peronen. De lijn loopt door tot onze opa Hendrik Jacobus
Beun.
Als je wilt kan die opsturen (als Pdf)
Groetjes Henk Beun

Herman Beun zei op ma, 05/15/2023 - 18:08

Dag neef! ;-)

Dat is inderdaad dezelfde volgens mij. Ik heb een stamboom waar wel zijn naam in staat, maar niet dat jaartal. Ben dus wel geïnteresseerd in jouw pdf! En vooral in de bronnen: blijkbaar zit er toch nog wel wat in die archieven van Ieper of Elverdinge.

Ik heb trouwens nog veel meer informatie verzameld de afgelopen paar jaar. Ik zoek nog naar manieren om het te bundelen en/of publiceren. Maar als je een keer geïnteresseerd bent, zeer welkom!

Hoe kunnen we elkaar bereiken? Dit forum laat geloof ik geen direct message toe... 

Groet!

Herman

Henk Beun zei op ma, 05/15/2023 - 19:43

Hallo Herman,

Ik zal eerst zorgen dat is een Pdf maak van de teksten die ik heb.

Ik krijg wel een reactie op mijn e-mail adres. Als je nu je telefoonnummer

in de reactie plaatst bel ik je.

Ze kunnen toch niet verbieden, dat twee neven die elkaar heel lang geen contact meer

hebben met elkaar in contact komen met de telefoon.

Groetjes Henk Beun

Herman Beun zei op di, 05/16/2023 - 00:56

Hoi Henk,

Alvast dank voor de pdf!

Ik denk trouwens dat het voor de beheerders hier geen probleem is als wij onze contactgegevens hier neer zetten, maar zelf doe ik dat liever niet in een publiek forum als dit. Ik heb de beheerders hierover gemaild, want ik denk dat er wel vaker mensen zijn die hier tegenaan lopen.

Oplossing: Stuur je contactgegevens naar dit tijdelijke mailadres: cordeliabryan@tijdelijke-email.nl

Mail die daarheen gestuurd wordt blijft maar 24 uur staan, maar als je snel mailt moet het lukken ;-) Ik hou het in de gaten zodat ik het niet mis.

Groet!

Herman

PS: Op linkedin/twitter/facebook kon ik je niet vinden, anders was dat ook een oplossing geweest natuurlijk

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.