Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doopinschrijving Utrecht 1729 - Latijns woord

Bijgaand de doopinschrijving van een onecht kind van een voorouder te Utrecht op 3 sep 1729, waarbij ik een vraag heb m.b.t. het laatste stukje van de tekst.

 

Ik heb gevonden:

“September, 3, bapt(izat)a e(st) Cornelia, filia illegitima Cornelij van Soelinge et Margarete Gelicke. Susc(epit) Joanna Gelicke, pre jubilis.


"Pre jubilis" (als dat er staat) betekent zoiets als "voor-viering," en kan een aanwijzing zijn dat de doop snel gehouden werd omdat het kind niet gezond was.
Maar: er staan streepjes boven "pr" en "e" en dit geeft normailter aan dat het afkortingen zijn. "e" staat dan voor "est" maar de "pr" ?

 

Wie kan me helpen met deze puzzel.

Indien nodig kan ik een scan meesturen van de gehele pagina uit het doopboek.

Reacties (7)

Louis v. V. zei op do, 04/22/2021 - 10:43

Tijdens de koffie zat ik nog te denken over het gevraagde woord.

"pr" staat misschien voor proles (kind), en het laatste woord zou ook "dubius" kunnen zijn?

An zei op do, 04/22/2021 - 16:30

Hi Louis,

er staat bijna zeker geen pre. Er staan namelijk twee afkortingsstreepjes boven. Ik denk dan eerder aan patrem. misschien kun je de hele pagina uploaden?

 

mvr gr An

Louis v. V. zei op do, 04/22/2021 - 17:14

Hierbij de complete pagina uit het doopboek (doopboek van de RK statie aan de Walsteeg in Utrecht).

De doop staat linksonder op de linkerpagina.

Zou het gevraagde gedeelte soms betekenen "pater est dubius?"

An zei op do, 04/22/2021 - 17:22

hi Louis,

 

erg dom van mij! ik zat mijn hoofd te breken over de afkorting pre. Ik wist dat het de een of andere vorm van pater moest zijn. Maar idd pater est , kan bijna niet anders. Mooi opgelost

m vr gr

An

Louis v. V. zei op do, 04/22/2021 - 17:27

Mooi zo.

Leuk als zo'n puzzel van bijna 300 oud opgelost kan worden!

Wat er met het kind gebeurd is, weet ik evenwel (nog) niet.

De moeder zou een jaar later trouwen met mijn directe stamvader.

An zei op do, 04/22/2021 - 17:30

dit soort vondsten zijn altijd leuk.Succes met je verdere speurtocht.

m vrgr

An

Louis v. V. zei op do, 04/22/2021 - 17:52

Merci.

Ik was eigenlijk bezig met een andere tak in de stamboom, die per generatie nogal kinderrijk is, en doorgetrokken kan worden tot Karel de Grote. Ik zit pas in ca.1725, dus heb nog werk voor de boeg.

Als intermezzo deed ik nog spitwerk aan mijn hoofdtak, waar ik al veel eerder was vastgelopen. De moeder is in 1706 geboren in Keken, en haar latere man, mijn voorvader, Theodorus van Veenendaal, is rond 1700 geboren, maar ik weet niet waar, en ook zijn ouders niet (behalve dat zijn vader waarschijnlijk Hermanus heet, en zijn moeder mogelijk Maria).

De speurtocht gaat door. In ieder geval heb ik toch weer een klein puzzelstukje gevonden (het onwettige kind).

En: nog bedankt voor uw hulp.

 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.