Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

doopinschrijving den haag 1794

Kan iemand mij de vertaling leveren van deze doopinschrijving?

Reacties (9)

Andreas zei op zo, 12/15/2024 - 20:40

Le 24 juillet 1794 j'ay baptizé Cornelis Joannis fils de Cornelis van der Vank
selon le billet qui m'a eté presenté, et selon la deposition de Willemina van Rooy,
et de Willemina Schrijver; Joannes Propst, et Maria Elisabeth Nennie sont parain
et maraine du dit enfant qui est né le meme jour a 7 heures et demie du matin.
{Raphaël Maguin}

Op 24 Juli 1794 heb ik gedoopt Corneel Jan, zoon van Corneel van der Vank, volgens de attestatie die me voorgelegd werd, alsook volgens de getuigenissen van Willemijn van Rooy & Willemijn Schrijver. Dooppeter & -meter zijn Jan Propst & Maria Elisabeth Nennie. Het genoemde kind is geboren op dezelfde dag om half acht 's ochtends.

theo zei op zo, 12/15/2024 - 20:43

Is het niet vreemd, dat wel de vader van de dopeling wordt genoemd en niet de moeder?

Andreas zei op zo, 12/15/2024 - 20:51

Vreemd misschien wel, maar niet zo ongewoon. Vaak werd alleen maar de voornaam van de moeder neergeschreven. Hoe is het bij de andere doopinschrijvingen in dit doopregister? Wordt daar de moeder vermeld?

theo zei op zo, 12/15/2024 - 22:29

Bij de dopen die volgens attestatie worden ingeschreven, wordt meestal alleen de vader vermeld. Bij de meeste dopen worden vader en moeder van de dopeling vermeld, met als extra informatie de geboorteplaatsen van vader en moeder en dat is zeker niet alledaags.

Leo zei op ma, 12/16/2024 - 01:10

De moeder heette Wilhelmina Lijding.

theo zei op ma, 12/16/2024 - 10:45

De moeder heette Wilhelmina Lijding, althans dat staat in de overlijdensakte van de dopeling, maar waar komt die naam vandaan? Over Wilhelmina Lijding heb ik tot nu toe niets kunnen vinden.

Leo zei op ma, 12/16/2024 - 20:27

Kijk maar eens bij het Stadsarchief Amsterdam. Tweede huwelijk met Nicolaas Helser?

theo zei op di, 12/17/2024 - 08:51

De relatie met Nicolaas Helser had ik inmiddels ook gevonden, maar helaas nog geen huwelijk.

Leo zei op wo, 12/18/2024 - 17:20

Ik heb zo'n vermoeden dat dit om een reizigersfamilie gaat. Zoon Cornelius J. ook overal gewoond.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.