Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

doopinschrijving 1851 Salatiga

de doopinschrijving noemt de vader en moeder, maar niet het kind!! dat is nogal ongebruikelijk. in de kantlijn staat: zie afbeelding. epp..zou episcopuum kunnen zijn en colophontis colofon. waarschijnlijk staat er iets over het ontbreken van de naam van de dopeling! wie komt dit bekend voor?

Reacties (14)

Otto Vervaart zei op za, 02/13/2021 - 15:26

Beste Kees, is dit een katholiek doopregister? Kun je de gehele inschrijving uploaden? Alvast bedankt! Mogelijk vallen daarin zaken op - naast het ontbreken van de doopnaam - die de aantekening in de kantlijn verklaren.

Kees Takkenberg zei op za, 02/13/2021 - 15:54

Beste Otto, dank voor je reactie. het gekrabbel in de kantlijn is nogal klein, vandaar dat ik niet de hele doopinschrijving liet zien. Die inschrijving op zich is me duidelijk. Dit komt uit het R.K. doopboek Semarang 1840-1854

Hierbij het hele beeld. groeten,Kees.

Otto Vervaart zei op zo, 02/14/2021 - 14:57

Beste Kees, dank je wel voor de complete scan! Waarop slaat de datum in de rechterkolom, op de doopdatum? Wat ik me afvraag is of het om een buitenechtelijk kind gaat of om een kind dat na enkele dagen al is overleden. Na enig zoeken kom ik erachter dat de vader in 1849 trouwde met Maria Elisabeth de Ras. Haar naam staat niet in deze akte. Op 5 oktober 1851 werd te Semarang Salatiga een Marie Louise Christine Frederique van Utenhove geboren, aldus een zoekresultaat op https://www.roosjeroos.nl, met een verwijzing naar het register 1853, 437. Kunnen we misschien ook dat register bekijken?!

Kees Takkenberg zei op zo, 02/14/2021 - 15:22

Beste Otto, rechts is de doopdatum.

Links de geboortedatum.

Ik  keek eerder ook bij roosjeroos en ontdekte de naam van de dochter. De naam van de moeder klopt niet met de akte maar is wel een dame Ras.

In het Utrechts Archief staat ook een akte i.v.m. de vader. Ik zal kijken of ik reg. 1843,437 kan vinden. Je hoort nog van me. Groeten,Kees.

 

Kees Takkenberg zei op zo, 02/14/2021 - 16:32

Beste Otto, er kloppen zaken niet.

In de Regeringsalmanak 1853 komt geen utenhove of marie/maria louise christine frederique van utenhove voor. In het doopboek heb ik  geen inschrijving in 1853/437. Of ik moet wachten tot er iemand is die de uitdrukking in de kantlijn begrijpt. Ik zou ook naar roosjeroos kunnen schrijven. In ieder geval hartelijk dank voor jouw moeite. groeten,Kees.

AntonS zei op zo, 02/14/2021 - 17:22

Wat de marginale aantekening betreft:

per illustrissimum ac reverendissimum episcopum Colophontis

= door de zeer illustere en eerbiedwaardige bisschop van Colophon.

Colophon  is een stad in Klein Azië ( https://en.wikipedia.org/wiki/Colophon_(city) ) waaraan een titulair bisdom is verbonden ( https://kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/t/titulair-bisdom ).

In de Noordbrabander van 19-8-1847 is sprake van 'Mgr. Petrus Maria Vrancken, onlangs benoemd tot bisschop van Colophon in part. inf. en coadjutor van den vicaris apostoliek van Batavia' ( https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%22bisschop+van+colophon%2… ).

 

Kees Takkenberg zei op zo, 02/14/2021 - 17:39

Beste Anton, dit zou het wel eens kunnen zijn. Ik heb de links die jij aangaf bekeken.

colophontis heeft dus niets te maken met ons woord colofon!

En de opmerking in de kantlijn zou dus ook niets te maken hebben met de doopinschrijving waar de naam van de dochter ontbreekt! Ik ben erg blij. hartelijk dank. Groeten, Kees/.

 

Otto Vervaart zei op ma, 02/15/2021 - 09:56

@AntonS dank voor het speurwerk naar de bisschop. Ik denk dat deze bisschop de doop heeft verricht of bevestigd, als het een buitenechtelijk kind zou zijn van iemand als Utenhove in de betere kringen.

Met de afkorting RA is op RoosjeRoos ook de Almanak en Naamregister van Nederlandsch-Indië bedoeld , later heette dit de Regeeringsalmanak. In het deel voor 1853 wordt op p. 437 bij 5 december 1851 de bovengenoemde Marie Louise vermeld, zie https://digital.staatsbibliothek-berlin.de/werkansicht?PPN=PPN749780290… . Er is simpelweg een invoerfout gemaakt op RoosjeRoos. Het lijkt me wijs om niet alleen van de database uit te gaan, maar de almanakken en DTB-registers erbij te halen.

Kees Takkenberg zei op ma, 02/15/2021 - 11:14

Beste Otto en Anton,

ten eerste maakte ik een fout bij het opzoeken in de RA 1853. Want de doopinschrijving staat er wel degelijk in.

Verder heb ik wel gezocht naar data van de families van Utenhove en Ras, vooral omdat de naam van de moeder hier en daar anders is. Vaak wordt een voornaam weggelaten of anders geschreven, maar dat lijkt hier niet het geval. Verder staat er in de originele akte dat het kind legitiem is (legitima), dus mij verbaast nog steeds waarom de naam van de dochter niet genoemd is. Maar ik ben daar niet verder  naar op zoek. Alleen die kantlijnkrabbel was het punt.

Ter info. Ik transcribeerde in 2019-2020 het RK. doopboek Semarang 1840-1854, vanaf foto's ter plaatse genomen voor de IGV. Het waren 180 folio's met  gem. 6 inschrijvingen per folio= 1080 inschrijvingen, maar zowel de kantlijn krabbel als het ontbreken van de naam van de dopeling kwam niet eerder voor! Ik dank jullie beiden heel hartelijk voor jullie moeite. Kees.

 

Kees Takkenberg zei op ma, 02/15/2021 - 12:11

Beste Anton, sorry, ik heb nog een vraag.

Mijn opdrachtgever bij de IGV kwam erachter dat er in het bewuste doopboek nog iets staat over de bisschop van Colophon. n.l.:

Die 13 Martii anni 1848, ab illustrissimo ac Reverendissimo Domino P.M. Vrancken Episcopo Colophonensi , Vicariatus Batavia Administratore, Semarang directus est Henricus van der Grinten, qui illo die Pastorale Munus samarang Suscepit; a quo Baptizati sunt, qui sequuntur.

 

Inderdaad kom ik in het doopboek vaak de naam van Henricus van der Grinten tegen als doopaanbrenger.

Bij voorbaat dank, Kees.

AntonS zei op ma, 02/15/2021 - 18:47

Op 13 maart 1848 is door de zeer illustere en eerbiedwaardige heer P.M. Vrancken, bisschop van Colophon, administrator van het vicariaat Batavia, Henricus van der Grinten naar Semarang gestuurd, die die dag de pastorale taak in Semarang op zich nam; door wie degenen gedoopt zijn die volgen.

Kees Takkenberg zei op ma, 02/15/2021 - 18:55

Alweer dank Anton. Dit klopt dus in het geheel. Ik denk niet dat het in dit forum de bedoeling is om iets privé's te vragen. Maar heb je/heeft u ooit in het Utrechts archief gewerkt?

Groeten en dank. Kees.

Kees Takkenberg zei op ma, 02/15/2021 - 19:00

Ik maak weer een fout!! ik bedoel heeft Otto bij het HUA gewerkt?

Otto Vervaart zei op ma, 02/15/2021 - 19:56

Beste Kees, ja, dat klopt!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.