Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doopboek Semarang RK 1840-1853

Ik kreeg weer een vraag van mijn "opdrachtgever" (de IGV. Indische Gen .Ver.) over het doopboek Semarang wat ik vanuit scans in Word zette.Het gaat weer , zoals in Feb.j.l.over een krabbel in de kantlijn.Toen hielpen mij Otto Vervaart en Anton S. Maar elke hulp is welkom natuurlijk.

De doopinschrijving is als volgt: 24 Junii 1853 Samarang est nata et ibidem baptizata 26 Decembris 1853, Helena Agustina, filia legitima Franz Bergh (roojeroos= Berg) et Helena Falck. Susc: H. van der Grinten.

Geen probleem dus. Maar in de kantlijn (zie bijlage) het volgende:

Ik lees: Berg protestantismum sectatur saeri tatum saeri educentur in haeresi et mater de religion cogitare non videder.

sectatur=achtervolgen

saeri=ceremonie

tatum=installeren

educentur=uit

haeresi=sekte of ketterij

religion=religie

cogitare=denken

non videder= niet voorzien.

Daar kan ik geen chocola van maken.. Gaat waarschijnlijk  over het feit dat Berg eerst protestants was. Een ketterse religie, en iets met niet voorzien??

Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank. Kees.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties (7)

AntonS zei op vr, 03/26/2021 - 19:58

ik lees:

protestantismum sectatur
pueri educantur in haeresi
et mater de religione
cogitare non
videtur

wat zoveel betekent als:
hij volgt het protestantisme,
de kinderen worden opgevoed in ketterij,
en de moeder schijnt van religie [die religie of religie in het algemeen?] niet te weten

 

met vriendelijke groet,

Anton

Kees Takkenberg zei op za, 03/27/2021 - 10:34

Geweldig Anton. Achteraf lijkt het allemaal heel logisch, maar als je letters verkeerd interpreteert, zoals ik, krijg je een nogal vreemde zin.

Weer heel hartelijk dank, Kees.

Kees takkenberg zei op za, 03/27/2021 - 11:18

Aan Anton.

wat zoveel betekent als:
hij volgt het protestantisme,
de kinderen worden opgevoed in ketterij,
en de moeder schijnt van religie [die religie of religie in het algemeen?] niet te weten

 

Nog even. Wat ik me afvraag is waarom iemand die protestants schijnt te zijn z’n dochter katholiek laat dopen?

Ik keek verder naar roosjeroos.

De volgorde in de tijd is:

27-05-1853 Helen Falck trouwt met Franz Joseph Berg te Soerabaja.

24-06-1853 wordt Helena Augustina geboren te Semarang.

02-07-1853 overlijdt Helena Falck. ( dus 8 dagen na de geboorte van haar dochter)

30-11-1853 hertrouwt Franz Joseph Berg met Christina Cornelia Lobrij, te Semarang

26-12-1853 wordt Helena Augustina katholiek gedoopt.

 

Als je dat met jouw vertaling probeert te duiden , zou het zoiets kunnen zijn dat Berg protestants is, zijn kinderen protestants opvoedt en Helena Augustina katholiek gedoopt wordt omdat of haar moeder katholiek was of haar stiefmoeder?

Heb jij hier een mening over?

Groeten, Kees.

 

 

AntonS zei op za, 03/27/2021 - 16:32

Ik zou denken dat de nieuwe vrouw van Berg blijkbaar niet weet dat hij protestant is en dat het kind katholiek gedoopt wordt omdat die nieuwe vrouw ook katholiek is. Overigens merkwaardig dat het kind pas een half jaar na geboorte werd gedoopt (is het misschien al eerder protestants gedoopt?).

 

kees Takkenberg zei op za, 03/27/2021 - 18:55

Beste Anton, zou kunnen wat jij schreef. Komen we denk ik niet achter. Dat een kind maanden later na geboorte werd gedoopt kwam ik  vaker tegen in dit R.K.doopboek Semarang. Groeten en nogmaals dank. Kees

René van Weeren zei op za, 03/27/2021 - 19:01

Een verklaring zou kunnen zijn dat de vader aanvankelijk zijn kinderen niet liet dopen, maar pas na zijn huwelijk op aandringen van zijn tweede echtgenote. Of de tweede vrouw niet wist dat hij Protestant was, betwijfel ik. Het kan zijn dat dit voor beiden geen onoverkomelijk bezwaar was, maar ook een eventuele zwangerschap zou kunnen meespelen; dat laatste is uiteraard te checken via de geboortedatum van het eerste kind uit dit tweede huwelijk (als er tenminste kinderen uit dat huwelijk geboren zijn, uiteraard).

kees Takkenberg zei op zo, 03/28/2021 - 13:43

Beste René, dank voor je opmerking. Keek nog bij roosjeroos of er een kind te vinden was. Daar niet. In Delpher: Franz Joseph Berg stierf op 25-01-1884. Verder in Regerings Almanak Indië gekeken, maar te veel Lobrij's. Ik laat het hierbij. Tenslotte ging het mij om de vertaling van de Latijnse  kantlijnkrabbel in het doopboek en dat heeft Anton S. opgelost. Groeten, Kees.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.