Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doopboek Kampen ca. 1642

Ik kan op vier plaatsen niet goed lezen wat er staat. Ik heb een rood streepje gezet voor de tekst die ik wil lezen. De rest van de pagina is ter vergelijk.

Is er iemand die met me mee wil kijken?

Groet,

Robby

PS. Ik mag maar 1 pagina tegelijk uploaden...

Reacties (7)

r.vanweeren zei op di, 07/08/2025 - 15:29

Het betreft hier trouwinschrijvingen:

Willem Hermansen, werkman van Deutekom JG
Helmichie Jans, van Heerden JD

Heijndrick Hermsen uyt 's Heerenbrouck JG
Agnes Heijndricksen, van Dalfsen JD

De termen JG en JD staan voor respectievelijk jonggezel en jongedochter, termen voor niet eerder gehuwde mannen en vrouwen, ongeacht hun leeftijd

Robby zei op di, 07/08/2025 - 15:52

Ha fijn. Erg bedankt! Met deze transcriptie van jou lukt het me de andere inschrijvingen ook te lezen. Weer wat geleerd...

Ik heb nog een paar andere teksten, maar die komen uit een heel ander tijdperk (1460) met een heel ander handschrift. Misschien niet jouw specialiteit? Zal ik daar maar een afzonderijk bericht/verzoek van maken?

ChrisvD zei op di, 07/08/2025 - 16:04

Ik lees:
Willem Hermansen Beckman

René van Weeren zei op di, 07/08/2025 - 18:48

Ha Chris, ben t deels met je eens, ik denk dat er Weckman staat. Over de W ben ik vrij zeker,  gezien de eerdere versies in dit stuk, zie onder meer Worckom en Wesel bij de eerste twee inschrijvingen van 29 maart.

ChrisvD zei op di, 07/08/2025 - 19:13

Vergeleken met de W van Willem zie ik geen overeenkomst, daarentegen wel met de B van Borne een regel daarboven. Er staat i.d.d. Wesel met dezelfde W als van Willem, maar ik lees geen Worckom, maar Borckom.
Het huwelijk is overigens niet in 1642 maar in 1672. Mogelijk is Willem dezelfde persoon als Willem Harmentsen Beckman van Campen die in 1674 in IJlst een zoon Jan laat dopen.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99W2-SD6K?cat=141047&i=331&lang=nl

r.vanweeren zei op di, 07/08/2025 - 21:19

Chris, je hebt me overtuigd :)

Robby zei op wo, 07/09/2025 - 08:29

Wat een mooie samenwerking!

Hartelijk dank. Ik ben weer een stapje verder.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.