Er staat Jan Baptist
...licentiatus
et advocaat
Petrus Canters was inderdaad JUL en advocaat afkomstig van Turnhout en gepromoveerde 1614.
Graag jullie hulp bij het aanvullen en corrigeren van deze doopakte.
'Op den 24 janu Jan Batist soone van
Hans Verhoeven ende Cathelyn Coppenaels
peteren Cornelius Cantens(?) J. U. Licentiatus
... et aderat eiq[ue] no[min]e Gommaer van Bael ende
Henderickschen Huijbrecht.'
De afkorting J. U. Licentiatus betekent Juris Utriusque Licentiatus of licentiaat in de beide rechten (Kerkelijk en burgerlijk).
Gommaer van Bael was in zijn naam (Cornelius Cantens) aanwezig.
Alvast bedankt.
Er staat Jan Baptist
...licentiatus
et advocaat
Petrus Canters was inderdaad JUL en advocaat afkomstig van Turnhout en gepromoveerde 1614.
Een paar aanpassingen, al kom ik ook niet uit de aantekening in de linkermarge
Op den 24 janu Jan Baptist soone van
Hans Verhoeven ende Cathelyn Coppenaels
peteren Cornelius Canterus S[acrae] Theo[logiae] Licentiatus
... et aderat eius no[min]e Gommer van Bael ende
Henderickschen Huijbrecht.
Een licentiaat in de Heilige Theologie is de tweede graad in de theologisch-academische opleiding. Volgens de genealogie Van den Luffel: Ds. Cornelius Canterus, ovl. 1660-1662, ingeschreven als student aan de Universiteit van Leiden 1-2-1651 als alumnus van het Collegium Ordinuum, jongeman wonend in De Graft, predikant (1659), zn. van Andries Willemz Cantier, kamerbewaarder ten Raadhuize te Rotterdam, en Maertje Jans Pieck.[56] (
Beste Paul en René, bedankt voor jullie hulp!
Baptist was een schrijffoutje van mij.
Ik veronderstel dat jullie het niet over dezelfde persoon hebben gezien de uit elkaar liggende jaartallen en plaatsnamen.
@Paul, kan je mij meer info bezorgen over deze Cornelius Canter(u)s uit Turnhout?
Dit mag naar g.verhoeven@hotmail.com
Nogmaals bedankt!
Beste,
Is er reeds meer informatie bekend over deze Petrus Canters of deze Cornelius Canters uit Turnhout? Ik ben namelijk een historisch onderzoek aan het doen naar het geslacht Canters, dewelke uiteindelijk ook in Turnhout en omstreken voorkomen. Dit is echter pas na 1740. Ik ben dan ook bezig om de Canters'en die hiervoor (+-1500 tot 1750) in de provincie Antwerpen woonden in kaart te brengen, om eventueel een link te vinden. Meer info hierover mag je steeds mailen naar: david_gabbertje@hotmail.com
Alvast bedankt! David
Gerrit Verhoeven
zei op zaterdag 29 april 2023 - 10:07