Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doopakte Suzanna Smeiers Antwerpen parochie OLV zuid 7/6/1638

Goeiedag,

in deze doopakte staan enkel namen vermeld denk ik. Als eerste Suzanna, dan de vader: Hendrico Smaiers, de moeder: Suzanna Van Esten Dooren, de getuigen: Christian Van leyen, Johanna van Eesten Dooren.

Klopt dit of zit ik er grandioos naast?

In elk geval hartelijk dank voor de hulp!

 

Reacties (2)

René van Weeren zei op ma, 03/15/2021 - 00:56

dag Veerle,

Ik heb de inschrijving even vergeleken met andere inschrijvingen uit dit register. De volgorde die jij voorstelt, lijkt me het meest logisch, aangezien elders op de pagina de namen van de laatste twee soms ook vermelden dat die persoon nomine = uit naam van een andere persoon optrad, een vermelding die je alleen bij getuigen aantreft. Opvallend hierbij is wel dat zowel bij deze inschrijving als die daarboven de naam van de eerste persoon in een andere Latijnse naamval dan gebruikelijk is gesteld. De hier gebruikte naamval wordt meestal gebruikt in de zin van 'aan' of 'voor' iemand gebruikt, dus wellicht is hier door de betreffende doper, die gezien zijn afwijkende handschrift ook niet de vaste schrijver van de intekeningen in dit register was, bedoeld dat 'aan' de vader een kind gedoopt is.

Veerle zei op ma, 03/15/2021 - 09:41

Dank je wel, René!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.