Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doopakte Joanna Wuytack 14/3/1613 St-Niklaas (Be)

Goeiedag,

 

Ik vond de akte op deze linker pagina, 3de akte: https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventari…

Volgens de index gaat het om de geboorte van Joannes, maar als ik het goed lees dan is het eigenlijk Janneke, een meisje, genoemd naar de meter Janneke Heyndrickx.

vader is Jan Wuytack, moeder: Maeyken Van Bogaerde, peter: Joos Debbaut?

alvast hartelijk dank!

Reacties (9)

René van Weeren zei op do, 02/10/2022 - 11:55

Veerle, het betreft inderdaad een dochter zoals jij al vermoedde. Over de achternaam van de peetvader twijfelde ik even, maar: 1) er staat geen diakritisch teken boven de voorlaatste letter dat aan zou geven dat het hier een u moet zijn, terwijl hij elders op deze bladzijden dat wel consequent toevoegt; 2) de w ook in een inschrijving op de rechterpagina (voornaam peetvader 1e inschrijving) zo geschreven wordt en 3) de b duidelijk anders geschreven wordt (zie achternaam vader 1e inschrijving rechts.

Daarmee kom ik tot:

den XIIIIen marti
Jan Wuytack
Maeyken van Bogaerde
het kint ghenaemt
Janneken
Peteren Joos Dewant
Meteren Janneken Heijnderijcx

Veerle Hauwaerts zei op do, 02/10/2022 - 11:59

Dag naamgenoot, volgens mij mag je echt een roze ballon oplaten ipv blauwe. Hier staat echt Janneke. Peter is idd Debbaut.

Groeten!

René van Weeren zei op do, 02/10/2022 - 12:03

Hi Veerle,

Ik weet niet of jouw bericht voor mij bedoeld was.... Maar mijn opmerking over de achternaam van de peetvader geeft aan dat het juist geen Debbaut is volgens mij, maar Dewant

Veerle Hauwaerts zei op do, 02/10/2022 - 12:12

Dag René! En dag Veerle!

 

Oeps, effe verwarring... Toen ik mijn tekstje typte voor Veerle, was jouw reactie nog niet verschenen.
Je hebt helemaal gelijk, het is niet Debbaut, maar Dewant. Ik zat in de foute denkpiste omdat er een Heynderijckx gehuwd is met een Debbaut in Sint-Niklaas, maar dat is echter pas op het einde van de 17e eeuw...

Groeten!

 

René van Weeren zei op do, 02/10/2022 - 12:16

:)

Veerle Heyman zei op do, 02/10/2022 - 13:13

hartelijk dank, René!

Michel O. zei op zo, 02/13/2022 - 22:52

Dag allen,

Voor mij staat er wel degelijk Debbaut, hoor. Vergelijk maar even met Abbeloos en Abbeel onderaan dezelfde pagina, en zie het verschil met de W van Wyllem Cauwere en Pauwels op de rechterpagina. En het ontbreken van een diakritisch teken zegt niet altijd alles.

René van Weeren zei op ma, 02/14/2022 - 08:31

Michel,

Ik moet je gelijk geven. Over de bb en de w was ik nog aan het twijfelen, maar bij een tweede blik zie ik nu nog een aantal u's waar inderdaad geen diakritisch teken staat, hij was dus minder consequent dan ik op het eerste gezicht zag... :(

Veerle Heyman zei op ma, 02/14/2022 - 08:44

Bedankt, Michel. Als ik de letters vergelijk zou ik ook voor Debbaut gaan, maar ik heb niet veel ervaring. Ik neem beide mogelijkheden mee.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.