Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doopakte Gaspard Dauwe uit 1666

Goeiedag,

zie bijlage. De datum is 19 september 1666, vermoed ik? Helaas kan ik de namen van de ouders en peter en meter niet ontcijferen. Graag enige hulp!

Alvast hartelijk dank!

Reacties (10)

René van Weeren zei op wo, 08/26/2020 - 19:44

V: Joannes Davids

M: Catharina de Croock

Get1: Gaspar van Laere

Get2: Maria Annens

Veerle zei op wo, 08/26/2020 - 20:24

Dag René, dit is vreemd: naar deze akte werd in het overzicht verwezen als zijnde de geboorteakte van Gaspar Dauwe, maar de vader blijkt Davids te heten, er klopt dus iets niet.

in elk geval bedankt!

Andreas zei op wo, 08/26/2020 - 22:05

familienaam lees ik als Dauw, niet als Davids

 

Uit welke gemeente komt dit register? Dan hebben we meer handschrift om te vergelijken.

ChrisvD zei op wo, 08/26/2020 - 22:12

Ik lees Dauw.
Bij zoon Egidius op 1.2.1663 staat duidelijk Dauwe.
Dit alles te Belgie, Hamme, parochie Sint-Pietersbanden. 
Wel zo handig als je de vindplaats vermeldt.

Veerle zei op do, 08/27/2020 - 08:04

Dag Chris en Andreas, de akten die ik postte komen allen idd uit Hamme, parochie St-Pietersbanden. Ik zal in de toekomst ook de gemeente vermelden. De familienaam klopt dan toch. bedankt!

De handschriften verschillen soms heel erg. Soms is het heel mooi en leesbaar schrift en soms zijn het echt "hanepoten". Ik ken ook geen latijn en moet dikwijls gokken wat er bedoeld wordt. Kan ik ergens een vertaling van de gangbare gebruikte woordenschat in die akten vinden?

Veerle zei op do, 08/27/2020 - 21:16

Dank je wel, An!

Michel zei op vr, 09/18/2020 - 23:44

Gaspar Dauw werd gedoopt door "T. Verbesselt, pastor in Velsicque, cum venia" (met toelating); wil je meer van zijn handschrift zien, moet je dus in de parochieregisters van Velzeke kijken (dat ligt ook in Oost-Vlaanderen, maar een heel eind van Hamme). Tijdens zijn afwezigheid werden de dopen in Velzeke ingeschreven door de kapelaan.

Veerle zei op zo, 09/20/2020 - 14:09

Dank je wel voor de info, Michel! Is de reden gekend waarom een pastoor van Velzeke moest komen naar Hamme voor dopen enz? Was er toen een tekort aan priesters of had het een andere oorzaak? 

Michel zei op ma, 09/21/2020 - 21:56

Dag Veerle,

Om eerlijk te zijn: geen idee. Om dat te achterhalen moet je verder onderzoek doen - zowel in registers van Velzeke (was hij geregeld afwezig?), als Hamme. Gebrek aan priesters is vermoedelijk geen verklaring, want dan had men wel iemand van korterbij gevonden.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.