Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

doopakte 1731 uit Bokhoven RK

Ik heb een aantal namen en enkele zinsdelen zelf gevonden maar blijf nu steken. Wie wil mij helpen om de akte leesbaar te maken?

?? 13 augussi batizatus est ??

Jacobis pater Cornelis Wijnsteker mater

Hendrina van draat ????????

et Anna ??????

Reacties (5)

Andreas zei op zo, 03/19/2023 - 21:39

den 13 augusti baptisatus est ex Heel
Jacobus pater Cornelis Wijnsteker mater
Hendricka van Drodt p: Geret Wijnstekers
et Anna Teunisse

 

misschien wordt van Dordt bedoeld

Andreas zei op zo, 03/19/2023 - 21:42

sorry, moet natuurlijk Hendrina zijn

René Huijzer zei op ma, 03/20/2023 - 09:35

Iedereen bedankt voor het meedenken. De puzzelstukjes vallen in elkaar.

Ik ken de gezinskaarten van Hedel en daar staat zoon Jacobus niet op maar daar is mogelijk een reden voor:

Op 18 april 1728 zijn in Hedel Cornelis Wijnstekers en Hendrina van den Draat met elkaar getrouwd. Aan de trouwakte is veel aandacht besteed omdat Cornelis Rooms en Hendrina Gereformeerd was. De dominee gaf het jonge paar het volgende advies mee als er kinderen komen: "de knegten in de Roomsse en de meisjes in de Gerform. Religie te sullen opbrengen".

Het eerste kind is Jenneke (1729) en wordt in Hedel gereformeerd gedoopt. Het tweede kind is Jacobus (1731) en wordt Rooms gedoopt (zoals de dominee had gevraagd) in Bokhoven. Hemelsbreed liggen Hedel en Bokhoven niet ver van elkaar maar de Maas scheidt de twee werelden. Het vierde kind is Geertruij (1736) en wordt gereformeerd gedoopt in Hedel; in de doopakte wordt aangetekend: 'de vader belooft schriftelijk dit dochter in de gereformeerde religie te sullen opvoeden'.

Voor meer informatie over Cornelis Wijnstekers: familysearch ID: KN64-TK3

Nogmaals bedankt!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.