Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doop Bartholomaeus Cleopha 1672

Op 12-11-1672 werd Bartholomaeus te Nederweert gedoopt. In de akte wordt gesproken over de zoon van een molenaar. Ik zou graag willen weten wie daarmee wordt bedoeld. Was zijn vader de zoon van een molenaar? Ik kom tot de volgende transcriptie: (derde inschrijving van onderen op de rechterpagina). 

12a Húius baptisatus est                                                                                               Bartholomaeús filiús legi-                                                                                                           timús Petri Cleophae mo-                                                                                                           litoris filii (?) et Christina                                                                                                      coniúgis eiús, qúem susce-                                                                                                       perunt franciscús Clúijskens                                                                                                         et Godefrida Paúli

De twaalfde dezer (van deze maand) is gedoopt                                                            Bartholomaeús wettelijke zoon                                                                                                      van Petrus Cleopha zoon van de                                                                                           molenaar (?) en Christina                                                                                                                      zijn echtgenote, waarbij getuigden                                                                                        franciscús Cluijskens                                                                                                                                 en Godefrida Paúli.

Reacties (2)

René van Weeren zei op ma, 12/30/2024 - 15:07

Dag Jeanne,

Je lezing is inderdaad vrijwel goed, op een paar aanpassingen na:

- de accenten op de u mag je weglaten, die werden destijds gezet om de lezer het verschil te laten zien tussen de letter n en de letter u

- Cleophae is een patroniem: zoon van Cleophas (dus Cleophassen of Cleophaasz), die dus de vader van Petrus was en grootvader van vaderszijde van de dopeling

- molitoris filii betekent inderdaad zoon van de molenaar, maar slaat op Petrus zelf: Petrus is dus de molenaarszoon van molenaar Cleophas

- Pauli is het patroniem van de tweede getuige en betekent dus Paulissen (of een variant daarvan).

Jeanne zei op ma, 12/30/2024 - 15:25

Dankjewel, René! Ik had geprobeerd e.e.a. netjes onder elkaar te zetten, maar nu staat het toch weer schots en scheef. Maar de tekst is in ieder geval duidelijk. Je hebt gelijk dat Cleophae van Cleophas komt. In de index bij deze akte stond Cleopha, dus dat had ik maar aangehouden. Fijn dat ik nu weet wie de molenaar was!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.