Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doop 1695 Kirchhellen Duitsland

Ik ben op zoek naar een Bernardus afkomstig uit Kirchhellen waarvan de vader Theodorus heet en denk die gevonden te hebben, gedoopt de 21 december 1695. Maar de rest vind ik lastig te lezen.

"Mijn" Bernardus trouwt in 1719 in Andels ( Gelderland ) met de aantekening dat hij geboren in Kerkhel in het land van Keulen. Bij zijn huwelijk wordt hij Bernd Derksen genoemd. Bij de doop van het zesde kind veranderd  de naam Deriksen/Deriks/Derksen in Holleman.

Reacties (4)

Anne zei op za, 09/05/2020 - 13:11

Hi Ans,

zover kk de naam kan ontcijferen is dit Bernardus Johannes filius Theodore Saulman. Helaas is de rest erg onduidelijk.

m vr gr

Anne

Andreas zei op za, 09/05/2020 - 20:26

kind: Bernardus Joannes

vader: Theodorus Haulman alias Schult tho Velthusen ...

moeder: Angela ... alias ...

 

verder nog een onleesbare tekst die ingevoegd moet worden na de naam van de vader; deze begint met praenobilis

beheerder Luud de Brouwer zei op di, 09/08/2020 - 21:30

Hoi Ans, het is heel lastig inderdaad!

Ik heb misschien nog wel een beetje meer duidelijkheid:

 

Den 21 Bernardi Joes

filius theodori haulman

alie(nus?) (=niet van de plaats van inschrijving denk ik dan) schmit tho velthesen

et Angela Frosen alie(nus)

..ters/trus q …praenobilis ..

… bewenge R:v

…. vicarium in V(W)alth…

Christian Goedde zei op wo, 09/09/2020 - 01:09

Hello,
I will try it:

Bernardus Joes
filius Theodori Haulman
alias Schult tho Velhausen
praesentibus Sander [...] *
et Angela Frohnen
alias Kusters * praenobilis D[ominus]
Ferdinandus de Wenge, R.D.
Terwischen, vicarius in Velhausen.

Theodor is the same as Diedrich. The "alias" indicates the farm name. Theodor was therefore the Schulte in Feldhausen near Kirchhellen. Haulmann was his family name. The godmother Frohnen came from the Küster or Koster Hof, which was also in Feldhausen. The aristocratic Ferdinand von der Wenge lived at House Beck near Bottrop.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.