Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Doop 1605 Antwerpen - wat staat er in de kantlijn?

St Joriskerk, Antwerpen

3 juni 1605

Doop van Catherina da Lutiano (kan je op véél manieren schrijven!), dochter van Frederick en Anna/Catharina van de Bogaerde, met als getuige Catelijne v/d Bogaerde.

 

Maar wat staat er nou in de kantlijn?

"Catherina [....] {....] in Hollandia. Baptista"

 

In heel 1605 is dit de enige doopinschrijving met zo'n extra toevoeging.

Frederick en Anna/Catharina woonden in die tijd in Goes in Zeeland, dus het kan goed zijn dat de dopeling "in Hollandia" is geboren, maar gedoopt in Antwerpen.  Anna/Catherina was een Antwerpse.

Reacties (4)

René van Weeren zei op za, 10/24/2020 - 00:21

Ik kom nog niet helemaal uit de vertaling, maar de tekst luidt:

 

Catharina relecta antea in Hollandia baptista

Ik kom tot een tweetal mogelijke vertalingen:

1) Catharina, voorheen bannelinge, in Holland gedoopt

2) Catharina, na de vorige doop in Holland teruggenomen te hebben

Ze is dus eerder gedoopt, maar wordt nu in Antwerpen herdoopt.

JWK zei op za, 10/24/2020 - 15:14

René, hartelijk dank!

Ze is toen dus "ècht" gedoopt.

 

Wat die "Catherine" daar doet als "moeder", en Cathelijne vdB als getuige: geen idee. Of is "Cathelijne" een deel van de kantlijn-tekst?

Volgens "de boeken" was de moeder van Catherine/Cathelijne ene Anna v/d Bogaerde, "overleden in 1605".

Deze Anna vdB had wel een zus Catherina.

Een stand-in voor de overleden moeder?

 

We gaan

 

 

 

René van Weeren zei op za, 10/24/2020 - 19:33

Ik heb even de parochieregisters zelf bekeken voor de structuur van de doopinschrijvingen uit die tijd. Helaas bleken die niet eenduidig, dus echt uitsluitsel kan pas op basis van aanvullende bronnen voor zover aanwezig.

De gebruikelijke opzet is: linkermarge naam dopeling, daarnaast onder elkaar respectievelijk naam vader, naam moeder, naam getuige(n; meestal 2). Bij meerdere doopinschrijvingen wordt echter de naam van de moeder niet genoemd en is de eerste doopgetuige degene naar wie de dopeling vernoemd werd.

Afgaand op die indeling zou het dus zijn:

dopeling: Catharina

vader: Fredick de Lutian

moeder: Catharina NN

getuige: Catheleyn Vande Bogard

 

Complicerende factoren: a) de dopeling is al eerder gedoopt en de naam van de moeder kan dus foutief genoteerd zijn b) de namen Catherina en Cathelijne zijn alternatieven voor elkaar.

 

JWK zei op za, 10/24/2020 - 21:45

René, dank voor je tijd om e.e.a. uit te zoeken.

Een doopinschrijving die op 't eerste gezicht "alles" oplost, maar op 't tweede gezicht weer vragen oproept.

Ach ja, da's genealogie nietwaar? En we mogen blij zijn dat we na 4 eeuwen die doopinschrijving nog hebben (en dat die gedigitaliseerd is!!!)

Val van Antwerpen, Reformatie op de Bevelanden: ik ga me eens inlezen.

Dank je wel!

 

 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.