Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Document uit 1342

Goede middag,

In 1342 verkoopt Henricus de Ruremunde een morgen grond aan Nycolaus van den Arennest. Ik zou graag weten of er in deze akte een aanduiding staat wie de eigenaren waren van de buurpercelen.

Als het gaat om Mechteldis, d.v.w. Theodericus van Meghen of Ghyselbertus, z.v.w. Arnoldus Kathelynenzoon dan kan ik daar uit afleiden dat Henricus de zoon was van Henricus Wouterszoon (via een akte uit 1439). Ik vermoed dat als het er staat dit in de 2e t/m 4e zin staat. Is er iemand die de akte kan lezen?

Reacties (7)

L. van Nigtevegt zei op vr, 03/13/2020 - 23:04

Goedenavond,

Ik heb deze Latijnse tekst getranscribeerd en ik kan u mededelen dat ik waarschijnlijk op uw vragen wel een antwoord kan geven.

Daarop moet u echter tot morgen wachten, maar na zeven eeuwen zal dat geen bezwaar zijn. De volledige tekst kan ik u desgewenst per E-mail toezenden.

Vriendelijkst,

L. van Nigtevegt, Huissen

L.A. van Nigtevegt zei op za, 03/14/2020 - 11:53

Nader beriocht van LvN:

 

Er worden slechts vier personen genoemd: De verkoper (venditor) Henricus van Roermond, Nicolaas van Arenv(?)est en twee schepenen,

Willem van Grave en Nicolaas van Berkel, optredend als notarissen.

Robby zei op za, 03/14/2020 - 16:55

Super bedankt!

Jammer dat er geen andere namen genoemd worden. Dan blijft de vader van Henricus de Ruremunde helaas onbekend, en is Henricus de oudste vermelding van een naamgenoot in 's-Hertogenbosch. Al is de kans natuurlijk groot dat zijn 'achternaam' in dit geval gewoon verwijst naar zijn geboorteplaats.

 

 

 

 

L. van Nigtevegt zei op za, 03/14/2020 - 18:12

Wilt u de transcriptie nog hebben?

robby000 zei op za, 03/14/2020 - 19:22

Dat is natuurlijk heel fijn. Is het dan goed dat ik deze transcriptie integraal opneem in mijn studie naar alle mensen die vernoemd zijn naar de stad Roermond? Ik kan daarbij uw naam vermelden als transcripteur. Ik zet mijn email even in een afbeelding om spam te voorkomen. 

L.A. van Nigtevegt zei op za, 03/14/2020 - 22:58

Beste genealoog,

Ik wil hieraan graag voldoen, maar mag ik dan uw eigen E-mail adres?

Dan is het zo gebeurd.

 

Vriendelijk,

LvN

robby zei op zo, 03/15/2020 - 08:11

Goede morgen,

Als ik mijn email in een bericht type dan krijg ik de komende tijd veel spam. Daarom heb ik het in een afbeelding gezet (zie vorige bericht). Het eindigd op .com

 

 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.