Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Dit is me te moeilijk 1395 Antwerpen

1395 Jan de Backer deb Lijsbetten x Janne

Sr # 1 f 117 r 005

1 Jan de Backe[r] deb[et] joncfr[ouw] Lijsbet[ten] en[de] Janne haren ma[n] c[u]m susc[eptore] viere tsj[aers] XI s[chellingen] en[de] VII gr[ooten] ingelsche

2. …………………………………..Lijsbeth erflich gheeft aut valorem

3. Dandum nattal et Johannes op hem en[de] op tsine.

Succes

Guido

 

 

 

 

Reacties (5)

Michel O. zei op za, 12/02/2023 - 19:59

Jan de Backere debet joncfr. Lijsbetten ende Janne haren man ad superstitis vitam tsjaers XI schellingen ende VI penninghe / ouder groten, den ouden scilling voir XVI1/2 groot out, alsoe de stat van lijftochten ende erflicheden gheeft, aut valorem, / dandum Natalis [Kerstmis] et Johannis [24 juni], op hem ende op tsine.

Guido Snoeys zei op zo, 12/03/2023 - 09:10

Bedankt Michel , dit was echt uit mijn comfort zone.

De betekenis is me ook niet zo duidelijk.

Vele groeten

 

Guido

Michel O. zei op zo, 12/03/2023 - 16:23

Jan de Backer(e) is verschuldigd aan Lijsbet en haar man Jan, een lijfrente op het leven van de langstlevende, van 11 schellingen en 6 penningen oude groten per jaar, de oude schelling gerekend aan 16,5 oude groten (zoals de stad betaalt voor lijf- en erfrenten), of de waarde ervan in andere munt, te betalen met Kerstmis en Sint-Jan, met als onderpand zijn persoon en zijn goederen.

Guido Snoeys zei op ma, 12/04/2023 - 06:59

Bedankt voor je duidelijke toelichting , zo lijkt het inderdaad logisch (en gemakkelijk}

Hoe komt Michel aan zijn expertise ?

Guido

Michel O. zei op ma, 12/04/2023 - 11:55

Door uitstekende leermeesters, jarenlang oefenen en blijven leren van talrijke missers.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.