Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Dispuut Overcamp-Indervelde in 1652

Beste,
Gisteren legde ik een notarisdocument voor uit 1650.  Vandaag ontving ik reeds een snelle en duidelijke reactie.  Heel hartelijk dank daarvoor aan de medewerker die er zich voor inspande !
Nu, ter aanvulling van dit onbegrepen deel uit mijn familie-genealogie, nog een nieuw document waarvan ik hoop dat jullie er even positief kunnen op reageren.
Met vriendelijke groet,
Johan Leysen

Reacties (1)

René van Weeren zei op do, 10/30/2025 - 09:53

Hendrick van Covercamp is de klager, de dijkgraaf Quirinus Indervelde is de beklaagde.

Hendrick verklaart dat hij in het bedijkte land van Oosterweel (een verdwenen dorp ten noorden van Antwerpen, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterweel) op de Boerinnensluis aan de Schelde heeft gezoeteld: schepen van proviand heeft voorzien.

Bij dit zoetelen heeft hij drie verschillende personen gezoeteld op krediet voor in totaal 769 gulden. Dat krediet verleende hij op basis van de belofte van de dijkgraaf dat die hem deze zoetelingen terug zou betalen en daarvoor zijn huis als onderpand had gesteld.

Hendrick heeft de dijkgraaf aangemaand deze bepalingen te voldoen, maar deze heeft dit onder voorwendsel van diverse smoesjes geweigerd.

Hendricks geduld is nu op en wil niet langer wachten en wil dat de dijkgraaf zijn belofte nakomt. Hij verzoekt dan ook dat de dijkgraaf veroordeeld wordt tot het betalen van het verleende krediet van 769 gulden en tevens tot het betalen van de daarop verschuldigde rente.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.