Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Deze zegelring is in 1945 gevonden in concentratiekamp Dachau.

Al 3 generaties is deze zegelring in mijn familie. Mijn opa heeft hem onder een matras gevonden bij het opruimen van het concentratiekamp Dachau, na de bevrijding door de geallieerden. Ik vraag me nu af van wie deze ring kan zijn geweest. Er staat een familiewapen op. Kan iemand die wapen plaatsen, en wellicht linken aan een familie?

Reacties (3)

Marc zei op ma, 08/22/2022 - 21:46

Hi Sander, wat een bijzonder verhaal. 
Het wapen staat in spiegelbeeld zodat wanneer de ring in de zegellak op de envelop kwam het wapen goed stond. Jouw foto is niet zo scherp wat identificatie lastiger maakt. Ik zie (ik waag een poging maar ik ben geen expert):
Wapen: in goud een 'dubbelstaartige'(?) leeuw. (klimmende leeuw, geklauwd).
Helmteken: een uitkomende leeuw?
In het engels: Lion rampant double queued.
Ik kan niet zien of de leeuw getongd of genageld is. 
Kijk in NL bijvoorbeeld bij de familienaam Celosse, Harinxma Donia, Onsta, Sjaerdema, Albada, Van Eck, Aijsma. De 'dubbelstaartige' leeuw. Dat komt o.a. voor bij familienaam Van der Stegen. 
Je kunt zelf kijken op de website: https://cbgfamiliewapens.nl of de links op https://genootschap-heraldiek.nl/links-2/wapenboeken-en-collecties/. Het kan uiteraard ook goed een buitenlands wapen zijn. 

Groet,

Marc

Sander van Asperen zei op wo, 08/24/2022 - 13:07

Hartelijk dank voor je reactie, Marc.

 

Ik heb in m'n achterhoofd een oud idee van een familielid die aangaf dat de 'halve leeuw' bovenin het wapen een teken kan zijn van een Zeeuwse komaf, daar in dit wapen de leeuw vanaf z'n middel in het water staat...

Maar daar de vindplaats tevens een verzamelplaats was van verschillende nationaliteiten kan het wapen uiteraard ook buitenlands zijn.

 

De komaf van de ring is een nogal donker verhaal, maar fascinerend.

Ik ga op zoek met de tips die je me hebt gegeven. Dankjewel.

 

En ik ga op zoek naar zegellak, zodat ik een duidelijke foto van een afdruk kan maken. Ik zal het resultaat hieronder posten.

 

Mvg,

Sander

Sander zei op ma, 08/29/2022 - 16:50

Ik heb met een microscoop op m'n werk een gedetailleerde foto gemaakt. Hopelijke biedt dit meer inzicht in waar de ring vandaan komt.
 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.