Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

De heer J.G. Visscher op nr 273 of toch iemand anders?

In dit register van 1809 (HUA 703 toeg 830-6) staan eigenaren van huizen aan de Kromme Nieuwegracht te Utrecht. Ze moeten belasting betalen.

 

Op nr 273 staat toch echt J.G. Visscher of is er nog een andere naam mogelijk? Ik twijfel omdat ik maar moeilijk J.G. Visschers kan vinden in het personenarchief van HUA. 

Reacties (6)

heihorst1953 zei op wo, 07/31/2019 - 23:31

Staat er wel Visscher met een r op het eind ? Dit zou ook een S kunnen zijn, dus Vissches? of eventueel Visschel?  Ik zou in het  register even zoeken op namen eindigend op r, s of l om zo  door vergelijken zekerheid te krijgen

Jan Bos zei op do, 08/01/2019 - 08:34

De r lijkt op de laatste letter van 272 Roghair (deze naam ken ik uit andere bronnen). `

beheerder Joyce Pennings zei op do, 08/01/2019 - 12:42

Volgens mij staat er Visscher met een zwierige r op het eind.

Jeanne zei op vr, 08/02/2019 - 00:15

Ik lees ook Visscher. Als je op HUA als zoekterm J* G* Vis*er invoert en dan selecteert op datum (de oudste bovenaan) krijg je tussen 1784 en 1839 een aantal inschrijvingen van Johan George Visscher. Alleen de inschrijving van 1839 zou in aanmerking kunnen komen, daar de persoon uit de andere akten al in 1787 was overleden. De akte uit 1839 betreft de geboorte-inschrijving van een zoon van Johan George Visscher en Louise Emelie Sobrij. Verder zoekend op "Open Archieven" met als zoekterm Sobrij is nog mee over dit gezin te vinden. De namen komen voor in allerlei varianten en de naam George wordt soms weggelaten. Het stel trouwde op 11-7-1827 in Amsterdam, Johannes was muzikant bij de infanterie, maar pas 27 jaar oud. Hij kan dus niet de eigenaar van het huis zijn geweest. Maar ....... in de huwelijksakte staat dat hij in Edam was geboren als zoon van Johan Georg Vischer en Henderika Booij. Mogelijk was die Johan Georg de eigenaar van het huis. Hij kan naar Utrecht zijn verhuisd, maar het kan ook zijn dat hij niet zelf in dat huis woonde.

 

Jan B zei op vr, 08/02/2019 - 21:24

Veel dank Jeanne! Leuk dat je zo helpt. Ik ben er nog niet uit, maar wel weer een stap verder. Jan

Jeanne zei op vr, 08/02/2019 - 21:31

Graag gedaan Het was een leuke puzzel! Succes met je onderzoek.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.