Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Cornelis Adriaen van den Broeck begraafakte 25-02-1656 Rijsbergen

In deze akte wordt dood en begrafenis van Cornelis Adriaen van den Broeck gemeld.

daarna komt mogelijk het woord "uxor" of "mater" voor en de naam Catharina Peter Smeijers. 

het tussenliggende zinnetje stelt mij voor een raadsel. Wordt bedoeld dat Catharina Cornelis vrouw is of is ze zijn moeder??

Ik ben benieuwd of iemand me verder kan helpen

Elly

Reacties (2)

r.vanweeren zei op wo, 07/02/2025 - 17:52

Het duurde even voordat ik het zag, maar de oplossing staat min of meer helemaal bovenaan dezelfde bladzijde. Zijn moeder is namelijk een jaar eerder begraven, maar toen zonder de bijbehorende plechtigheden (exequiae). Nu haar zoon begraven werd, zijn de bijbehorende plechtigheden voor zowel hem als zijn moeder op dezelfde dag (alsnog) uitgevoerd.

De onderste inschrijving: 

Die 25a feb(ruarii) obiit Cornelius Adriaenss vanden Broeck
et sepultus in cimitero eius exequiae et eius matris
Catharinae Peeter Smeyers eod(em) die celebratae sunt

Op de 25e dag van februari [1656] overleed Cornelius Adriaenss vanden Broeck
en is dezelfde dag begraven op het Kerkhof, zijn uitvaartplechtigheden en die van zijn moeder
Catharina Peeter Smeyers zijn diezelfde dag gevierd

Bovenaan:
1655
Die 8 februarii obiit Catharina filia Henrici Adriaen
Peter Smeyers et sepultu in coemet(eri)o, 45 annorum

Op de 8e dag van februari 1655 overleed Catharina, dochter van Henricus Adriaen
Peter Smeyers en is begraven op het Kerkhof, in de leeftijd van 45 jaren

Elly Peters zei op wo, 07/02/2025 - 21:42

dank voor je antwoord.

Ik geloof wel dat Catharina Peter Smeijers zijn moeder kan zijn. Cornelis Adriaen van den Broeck was al een oude man in 1656, geboren rond 1570. Zij kan zo lang niet geleefd hebben.

Catharina Hendrik Adriaen Peter Smeijers die overlijdt in 1655 moet, als je de namen volgt volgens mij 2 generaties jonger zijn.

Kan het zijn dat naaste familieleden al dood en begraven zijn en daarom zijn moeder als referentie wordt genoemd?

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.