Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Buitenpoortersboek Brugge, 1548-1570

Kan iemand voor mij de passage rechtsonder over Jan Roos ontcijferen en een datering op deze pagina vinden?

Bij voorbaat dank!

Reacties (7)

Otto Vervaart zei op za, 12/20/2025 - 16:31

Beste Jeroen, de zwartwit foto is niet best, maar het hoofdprobleem is het schrift. De datum kan ik niet geheel ontcijferen: Actum den xxiiie =n dacht meije XVc lx... Ik noteer lx omdat de notitie erboven uit 1562 dateert, maar dit is meer beredeneerd dan daadwerkelijk waargenomen.

Verder kan ik in eerste instantie lezen: Jan Roos filius Jacobs ingheboren poorter deser stede hout zijn... vanaf dat punt lukt het me niet goed, in de volgende regel kan ik nu Pauwels lezen en bij de ....poorte. Vergelijken met andere posten zal ongetwijfeld helpen voor de rest.

Jeroen Roos zei op za, 12/20/2025 - 19:09

Beste Otto, bedankt voor de moeite! Helaas zijn de scans bij de Archiefbank Brugge niet beter dan dit.

Als jij, of iemand anders, deze pagina wil vergelijken met andere: hij is hier terug te vinden: 

https://www.archiefbankbrugge.be/archiefbank Poortersboeken > Buitenpoortersboeken > 1584-1570 >004.jpg (een permalink kan ik niet vinden)

Paul zei op zo, 12/21/2025 - 09:54

Bij de speypoorte

CFR

Dampoort, aan het einde van de Langerei en Potterierei: verbinding met Damme en Sluis; → aanvankelijk 3 poorten:

Sint-Nikolaaspoort: verbinding met Koolkerke;

Sint-Leonarduspoort: verbinding met Dudzele;

Spejepoort: verbinding met Damme.

Paul zei op zo, 12/21/2025 - 16:22

kleine poging 2de regel

Pauwels Harijnc Smet bij de speijpoorte ende bleef borghe mits..
vanden haghe 

Jeroen Roos zei op zo, 12/21/2025 - 20:38

Dank jullie wel! Dit is dus jullie er  in lezen (gele achtergrond), aangevuld met wat ik denk te lezen:

Jan Roos filius Jacobs ingheboren poorter deser stede hout zijn huis van
Pauwels Harijnc Smet bij de speijpoorte ende bleef borghe mits
? ? ? ? ? vraemberch voor ? ? ? ?
Jans ? ende Actum den XXIIIIen dach ? ?

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag!

Paul zei op zo, 12/21/2025 - 21:06

Wel nog hiaten

Jan Roos filius Jacops ingheboren poorter dess stede hout sijn po(orter) ten huijse van
Pauwels Harijnc Smet bij de Speijpoorte ende bleef borghe Michiel
vanden Hagen granier wonende opden braemberch voorbij …
Jans …

anno den xxij dach meije vijtien honderd enentsestich (xv c Lxj )

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.