Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Brief in Latijn uit 1595

Goedemiddag, bijgevoegde afbeelding is een brief in het Latijn van priester Sasbout Vosmeer over zijn bezoek in 1595 in Friesland waar bij verraden wordt en moet vluchten (de brief loopt door op de volgende pagina, maar het lukt even niet de tweede afbeelding toe te voegen).

 

De tekst zal waarschijnlijk eerst getranscribeerd moeten worden en daarna vertaald. Nu lijkt mij dat teveel gevraagd als je kijkt naar de lap tekst (!), dus kent iemand mogelijk een instantie of persoon waar ik daarvoor terecht kan? Dank voor het meedenken alvast.

Reacties (6)

Otto Vervaart zei op di, 01/26/2021 - 12:02

Beste Michiel, het schrift in deze brief is nogal klein. Kun je een grotere versie van dit archiefstuk uploaden, en misschien ook de exacte archiefcollectie en inventarisnummer bij Het Utrechts Archief aangeven? Ik zie een code in de benaming van de foto, maar deze keer kan ik die niet herleiden tot een specifiek archieffonds, anders had ik zelf al gekeken naar het origineel. Alvast bedankt! Bij elke reactie kun je trouwens een afbeelding uploaden.

Michiel zei op di, 01/26/2021 - 13:19

Beste Otto, hartelijk dank voor je reactie.

 

Hierbij de link naar het archief: https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5B993EDA4642E0534701000A17FD

 

1003 Apostolische Vicarissen van de Hollandse Zending met inventarisnummer 442. Het betreft vervolgens scans 45 en 46.

 

Het lukt niet om een grotere versie van de afbeelding te krijgen (anders dan zelf inzoomen vanaf de gedownloade afbeelding), maar hopelijk werkt de rechtstreekse verwijzing ook!

 

Otto Vervaart zei op di, 01/26/2021 - 19:40

Dag Michiel, dank je wel, ik heb je advies opgevolgd, ingezoomd op de bovenste helft van de rechterzijde (f. 113r) en vervolgens dat gedeelte geselecteerd en opgeslagen met de rechthoekige selectie-icoon rechts onderaan in het scherm, je kunt zelf een uitsnede maken en opslaan. Het schrift ls op zich zich relatief regelmatig, het is vooral wennen! Het leek mij toch wel handig om zo'n detailopname te uploaden... Ik zie nu in ieder geval dat Vosmeer begint met te vertellen dat hij op 2 augustus in Amsterdam was.

Michiel zei op di, 01/26/2021 - 20:47

Hallo Otto, dat is een nuttige functie, dank voor de uitleg en ook handig voor een volgende keer! 

 

Ja het verraad in Friesland was op 14 augustus in Kortezwaag, in het huis van Sytze/Sixtus van Dekema en zijn moeder Jel van Haersma (of Harinxma). Dit is de eerstvolgende brief na die datum. Ook dacht ik op de 4e regel Harlinga te lezen, dus vandaar deze brief - mogelijk in combinatie met de volgende van dezelfde datum - uitgepikt.

 

Nu lees ik ook ‘jouw’ 2 augustus in Amsterdam in de 1e regel. Goed mogelijk dat hij vanaf daar en toen per boot vertrokken is naar Friesland.

 

 

Andreas zei op di, 01/26/2021 - 20:55

een hopelijk grotere versie (helaas op zijn kant)

Otto Vervaart zei op wo, 01/27/2021 - 11:12

In de vierde regel lees ik inderdaad Harlinga en erboven geschreven Frisiae. Het vraagt echt tijd en geduld, ik doe ook nog andere dingen dan hier kijken en meedenken...

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.