Andreas, het zijn 2 bladzijden maar in de binnenkant staat niets geschreven en als ik het goed begrijp had er nog een bladzijde bij moeten zitten??? dat is jammer.
Jo,
ik denk dat er mogelijk niets ontbreekt qua tekst. Het was gewoon een vraag om zekerheid te hebben. Van het onderste tekstje, dat in het Duits is terwijl de rest in het Frans is, is moeilijk te zeggen of het compleet is of niet, mede door de scheur in het papier waardoor wat tekst weggevallen is.
Ja, dat is jammer, dus moeten we het hier mee doen.
Ik had trouwens niet gezien dat de onderste regels in het duits waren, maar ja ik ben ook maar een leek.
Hier mijn poging. In het Duits onderaan ontbreken woorden en kan ik een aantal andere niet lezen. Hierdoor is het moeilijk om alles te snappen, maar het heeft in ieder geval te maken met de tekst bovenaan.
Messieurs Schröder Schijler
...
Bordeaux
----------------
Messieur Schröder Schijler à
Bordeaux
Hambourg le 3 Mai 1796
Le 1r Avril nous vous écrivimes notre
dernière, en vous remettant pour compte
de Monsieur Daniel Dodenhoff de Danzig
£ 192.000 Livre Sieveking sur Sagniere
Pour compte ... à la disposition de ce
même ami nous vous accompagnons
encore une Première de
£ 91.000 Livre Johan Bartels sur Sagniere
dont vous voudras bien soigner le réquis
... nous accusez avec deux mots le bien être.
Nous vous reiterons nos salutations sincères!
François Klefeker & Fils
den uns in Ihrem werthen
Schreiben vom 12te April gemachten
Assurance Auftrag haben wir besorgt und
... Van.. die Kosten berechnet
Aus Ihrem so eben erhaltenen Briefen vom 16 April
bemerken wir gerne die ... unseren ..sten
von £ 192.000 und b.. ... Dodenhof
---
Hamburg, 3 mei 1796
Op 1 april hebben wij u ons laatste schrijven gestuurd. Daarin hebben wij u voor rekening van de heer Daniel Dodenhoff uit Danzig een bedrag van £192.000 overgemaakt: een wisselbrief van Johan Sieveking, getrokken op Sagniere.
Voor rekening van … en ter beschikking van dezelfde vriend sturen wij u hierbij opnieuw een eerste exemplaar van een bedrag van £191.000: een wisselbrief van Johan Bartels, getrokken op Sagniere.
Wij verzoeken u vriendelijk de ontvangst ervan te bevestigen; enkele woorden volstaan om ons te melden dat alles in orde is.
Wij herhalen onze oprechte groeten,
François Klefeker & Fils
Andreas hartelijk dank, best interessante brief afz. en ontv. is veel te vinden op internet.
Jo Strijbosch
zei op dinsdag 30 juni 2026 - 17:19