Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

brief 4 september 1850

Op 4 september 1850 schreef mijn 83-jarige voorvader Pieter Maas Czn zijn laatste brief aan zijn zoon Aat.

Ik kan het begin en het eind ontcijferen (Aat, Ik ben thans aan de beter hand ….. mijn vorige krachten terug te hebben, maar kan iemand me helpen met de woorden die er tussen staan?

Alvast dank!

Anneloes

Reacties (7)

René van Weeren zei op wo, 05/05/2021 - 22:43

ben niet helemaal zeker, maar poging:

 

maar op / vorm na nog niet, daar wij moeten slepen om

Andreas zei op do, 05/06/2021 - 10:29

Wat een frustrerend handschrift! Misschien dat meer tekst duidelijk zou geven, al betwijfel ik dat. Verder gaande op hetgeen René van Weeren schreef is hier mijn poging:

Ik ben thans aan de beter hand maar op

verre na nog niet daar wij moeten zijn om

mijn vorige krachten terug te hebben!

 

René van Weeren zei op do, 05/06/2021 - 10:57

Andreas,

 

Mijn complimenten! Nu ik jouw tekst zie, zie ik t ook staan. Maar zonder aanknoping is t inderdaad behoorlijk divers leesbaar. Maar ik sluit me aan bij jouw oplossing!

Anneloes Maas Geesteranus zei op do, 05/06/2021 - 11:29

Dag Andreas en René, dank voor jullie hulp! Fijn dat we nu zijn laatste brief helemaal kunnen lezen! Ja Pieter had sowieso een beroerd handschrift en dat werd er op latere leeftijd niet beter op. Ondanks de hoop dat hij weer op krachten zou komen, is dat toch niet meer gebeurd. Hij overleed op 4 november 1850.

Anneloes Maas Geesteranus zei op do, 05/06/2021 - 11:36

Oh ja... wat ik nog wilde melden: in de brief stonden geen andere zinnen die het ontcijferen van die ene zin makkelijker hadden gemaakt. Vandaar dat ik die er niet bijgedaan had. Maar wie de rest van de brief wil lezen hier de tekst. Een heel klein stukje "tijdbeeld".   

Het saisoen word kouder en zend ons een verscheidenheid winden die allen koud en nadelig voor mij zijn.

Ik wensch u veel genoegen op uwe jagt en houde mij gerecommendeerd. Met den hazen word ik uit Amersfoort zeer mild en goed bedagt. Het soort is daar opperbest. Hier is het land van de waterschappen, die men nogthans moeilijk kan krijgen.

Het hoofd van de menschen is in Delft met den verkiezingen op hol. Heden is het de grote dag voor de keuze der Provinciale Staten, waarover schandelijk wordt geïntrigeerd.

Met onze vruchten staat het slecht. Perzikken zullen er misschien 25 zijn en al de abrikozen waren mislukt. Ik heb thans een 3e paard dat zeer goed bij de andere komt en zeer wel voldoet. Het is doodmak en loopt zeer goed.

Aangenaam zijn mij de berichten omtrent de welvaart van uwe vrouw en kinderen. Ik geloof dat de buitenlugt zeer veel influenceert op de gezondheid en hoop dat Cateau van den gevolgen daarvan in de stad zijnde de ondervinding zal hebben.

Groet alleen voor mij en geloofd dat ik steeds ben

Uw lh vader

Pieter Maas Czn

Andreas zei op do, 05/06/2021 - 12:03

Anneloes, mijn opmerking naar meer tekst was enkel om meer handschrift te hebben om te vergelijken. In gevallen als deze kan dit soms handig zijn, aangezien hij bijvoorbeeld voor eenzelfde letter verschillende schrijfwijzes hanteert. Inhoudelijk was namelijk al duidelijk wat er stond, alleen naar de juiste bewoording was het zoeken. Best wel fijn voor je dat je via briefwisseling een inkijk hebt in je voorouder(s).

Anneloes Maas Geesteranus zei op do, 05/06/2021 - 12:35

Oh ja... daarvoor is meer tekst natuurlijk ook handig! Ik zal er de volgende keer aan denken!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.