Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Brief 1854

Ik zou graag weten wat in deze brief geschreven staat.

Alvast bedankt

Reacties (6)

Andreas zei op za, 10/08/2022 - 13:54

Bovenste poststempel: Niederaula 21.7.1854
Onderste poststempel: Eschweiler 19.7.1854

An Fräulein Louise Hoofs

Niederaula bei
Herrn Apotheker
Ritter

Tekst links:
hierbei eine
Pappschachtel
mit gleicher
Addresse

ChrisvD zei op ma, 10/10/2022 - 00:09

@Jo Strijbosch
Is de naam Hoofs via genealogische gegevens bevestigd?. De door de moeder geschreven letter f is eigenlijk geen correcte f. 
In het latijnse schrift heeft de f een dwarsstreepje en wordt de onderste lus naar voren en niet naar achteren geschreven. 
Deze f lijkt veel meer op een lange s in het latijnse schrift (zie http://www.wgff.de/aachen/download/Schreibweise_des_scharfen_s.pdf
). In het Kurrent schrift staat dit teken voor een h, wat soms tot verwarring heeft geleid met als resultaat namen als Janshen en Janhsen in Duitsland.
Als het inderdaad een lange s is en geen f dan zou de naam Hooss of Hooß zijn. Beide namen komen in Duitsland voor. 

Jo Strijbosch zei op ma, 10/10/2022 - 09:05

Chris, neen zover ben ik nog niet, bedankt voor de info, ik ga het verder uitzoeken.

Andreas zei op ma, 10/10/2022 - 20:02

Chris, je opmerking is zeker terecht. Ik ben me er van bewust dat als er eigennamen voorkomen in Kurrent-teksten, die door de band in het latijnse schrift staan. Het was dan ook een vergetelheid van mijnentwege dat ik Jo niet gewezen heb op de mogelijkheid van een lange s, die, zoals je ook zelf schrijft, verwarrend kan zijn: die kan namelijk geïnterpreteerd worden als h of als f. Alleen onderzoek kan bepalen wat correct is.

 

 

Jo Strijbosch zei op do, 10/13/2022 - 19:15

Heren, ik wilde meer weten over deze briefschrijfster en heb de brief met transcriptie naar het Stadtarchiv in Eschwege gestuurd. Zij bevestigden de naam Hooss met de opmerking dat het veel voorkomt dat men de schrijfwijze fs nog weleens verwisseld met een f of een h. Tevens merkten zij op dat Dir, Dich, Deine toen met hoofdletter geschreven werd. Verder nog leuke info gekregen omtrent de personen, vernoemd in de brief.

Een, voor mij, niet leesbare brief heeft nu een heel verhaal gekregen, mede door jullie tot stand gekomen. Nogmaals dank.

ChrisvD zei op do, 10/13/2022 - 21:24

Goed dat je het verder via een betrouwbaar kanaal uitgezocht hebt.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.