Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Breda RA 435 fo 36

Adriaen Huyghen, woonende tot Breda, de schipper, kende ende lijde dat hij schuldich is Jan Jans G……..man woonende tot Ste Gertruidenberghe, de somme

Wat staat er op de puntjes?

Reacties (10)

Pauwel zei op zo, 08/20/2023 - 16:14

niet G maar 'z[oon]'

Otto Vervaart zei op ma, 08/21/2023 - 10:55

Beste Cor, ik lees na de naam van jan geh. man, zou het gehuwd man zijn?!

Cor van den Bergh zei op ma, 08/21/2023 - 13:11

Dag Otto

Ik weet niet of Jan Jansen gehuwd was.

Het is in ieder geval een oplossing.

Pauwel zei op ma, 08/21/2023 - 14:19

geh. kan ook voor 'geheten' staan.

Dan wordt het: 'Jan[nen] Jansz. geh[eten] Man'.

Cor van den Bergh zei op di, 08/22/2023 - 10:47

Pauwel en Otto, Bedankt voor de bijdrage. Maar dit geeft nog geen duidelijkheid.

Ik opteer voor :geh[uwd} man

Otto Vervaart zei op di, 08/22/2023 - 15:15

Beste Cor, die duidelijkheid is pas mogelijk als deze afkorting vaker voorkomt in deze bron- of elders -in een context waarin je wel eenduidig kan vaststellen of het om de huwelijkse staat gaat of om een aanduiding bij een achternaam. Hier lijken beide duidingen mogelijk, vandaar dat er de nodige voorzichtigheid blijft aan mijn zijde...

René van Weeren zei op di, 08/22/2023 - 17:01

Cor en Otto,

Vermoedelijk slaat het inderdaad op de huwelijkse status: enkele bladzijden verder wordt een partij vermeld als huel[ickte] man: https://stadsarchief.breda.nl/collectie/archief/bladeren-door-bronnen/r…

Ook in andere akten wordt de huwelijkse staat vermeld, maar daar betreft het vrouwen, waarbij een vermelding gebruikelijker is vanwege de juridische handelingsonbekwaamheid van vrouwen destijds.

Pauwel zei op wo, 08/23/2023 - 00:18

@René,

Ik heb ook zitten bladeren, maar kwam zo gauw geen ander voorbeeld tegen van "geh. man", en overigens ook niet van "huel[ickte] man". Weet je nog op welke pagina dat stond? Je hebt het over enkele bladzijden verder.

Groet, Pauwel

Pauwel zei op wo, 08/23/2023 - 19:09

Ja, dat klopt, 'hue[re]n man en[de] voight'. 

Twee regels daaronder 'tot hue[re]n last'.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.